Medlemsmøde i SK Lynetten den 6. september 2024.
47 fremmødte
Dagsordenen:
M5:
Formand Rahlf Nielsen redegjorde for, at der har været forskellige møde om Metroen, og at der nu foreligger en miljøkonsekvensvurderingsrapport for M5, og han vil gennemgå de væsentligste forhold der vedrører Sk Lynetten.
Der er lagt op til 2 løsninger – 1) En nordlige model fra Refshaleøen til Østerport, der vil koste 11 mia kr. og skal være færdig i 2045. 2) En sydlig model fra Københavns Havn til Refshaleøen, der vil koste 30 mia kr. og forventes færdig i 2035 og den nordlige del som anden fase færdig i 2045.
For strækningen Prags Boulevard til Refshaleøen beskrives 2 løsninger:
- Overjordisk løsning med højbane eller dæmning
- Boret tunnel
Ved den overjordiske løsning vil man fylde havnen op fra og med den vestlige side af bro 4 til og med bro 9. Der peges i rapporten på, at vi som afværgeforanstaltning kan få arealet mellem Østmolen og dæmningen – men arealmæssigt er det ikke tilstrækkeligt, da det område, der skal fyldes op er 40.000 Kvm og erstatningsarealet er 20.000 kvm.
Det fremgår videre, at nogle både også kan flyttes til Prøvestenen (uden nærmere deltaljer).
Der argumenteres for den overjordiske løsning da den skulle have en laveredCo2 belastning. Rahlf har på et møde fået oplyst, at det drejer sig om 19.000 enheder ud af i alt 300.000 enheder.
Den videre proces fremgår af Rahlfs overhead.
Bestyrelsens forslag til høringssvar er fremlagt på hjemmesiden og vil blive færdigbearbejdet: Hovedsynspunktet er:
SK Lynetten peger fortsat på en tunnelløsning mellem Prags Boulevard og Refshaleøen som den korrekte løsning. Vi har tidligere peget på en forskydning af havnen mod øst som et alternativ ved etablering af en højbane, men denne løsning er med valget af en dæmning og bro som transportvej til opfyldning af Lynetteholmen hverken optimal eller attraktiv.
SK Lynetten har høj prioritet på en samlet havn – og evt. højbane foreslås rykket så langt mod vest som muligt (en bue uden om havnen).
Alle opfordres til at lave selvstændige høringssvar og sende til blivhoert.kk.dk | Frist en den 26. september.
Der var debat om forslagene og opfordring til at alliere sig med beboere fra Udsigten, som også vil yde pression for en tunnelløsning.
Status på forhandlinger med By og Havn
Der har været et møde den 3. september, hvor Rahlf, Søren og Bodil deltog.
By og Havn udtrykte, at de er interesseret i at bevare vores havn – og de vurderer, at der er stor usikkerhed om den forelagte procesplan vedr. Metroen, da de mener der er ”andre problemer” på både Rådhuset og i Folketinget. Københavns Kommune er optaget af Metro – Staten er optaget af Østlig Ringvej – og der er ikke enighed om finansiering af Metroen.
I begyndelsen af det nye år er der formentlig klarhed over, hvordan sagen om metro står – og om der lægges op til en anlægslov, og By og Havn vil indkalde til forhandlinger om ny kontrakt. Det er tydeligt, at vi kan forvente en forøgelse af prisen.
Der var en drøftelse af, hvilke kreative løsningsmuligheder, der kunne bringes i spil, og dem vil bestyrelsen tage med i det videre arbejde. Herunder blev også nævnt det arbejde, vi indgår i med at sikre roere fra Københavns Havn mulighed for over bæring (eller kanal).
Evt.
Der blev rejst spørgsmål om forskellige forhold på havnen bl.a. i masteskuret og på Bro 9.
Morgenmadammerne vil give gratis morgenmand lørdag den 14. september – hvor der vil være en slags ”workshop”, så man samtidigt kan få hjælp til at indsende høringssvar vedr M5.
- Detaljer
- Skrevet af: Bodil Vestergaard
- Publiceret:
Referat af medlemsmøde
Torsdag d. 16. april 2024 kl. 19
Sted: S/K Lynetten, Bestikket
Dagsorden
- Generel orientering
- Uddybning af status på kontraktforhandlinger med By og Havn
- Initiativer til oprydning på havn og plads
- Andre emner
- Eventuelt
Referat
1. Generel orientering
Uventet start på året, hvor vores havnefoged Jan Toft måtte fratræde på grund af sygdom. Efterfølgende måtte bestyrelsen rekonstituere sig efter, at formanden trak sig.
Besætningen på havnen udgør nu:
- Frank, havnefoged med det overordnede ansvar
- Emil og Christoffer, havneassistenter – bådhåndtering og andre opgaver på havnen sammen med Frank
- Vivi, controller, styrer bogholderiet
- Mia og Katharina, begge på deltid, passer skranken
- Mia støtter Vivi med bogholderiopgaver
- Katharina støtter Frank med administrative opgaver
- Og vores 2 rengøringsfolk – Mustafa og Mustafa
Havnens drives efter et årshjul, som beskriver de løbende opgaver hen over året.
Fra generalforsamlingen:
- Kritiske revisorer har fået ønsket information vedr. Jyden.
- Havneudvalget kontakt til Inge, som stillede forslag på generalforsamlingen om, at klubben skulle søge om at undgå vandafgift.
- Klubben har skiftet revisionsfirma fra Beierholm til Grant Thornton.
- Bestyrelsen arbejder i dette bestyrelsesår med at få sat en ramme for at anvende renoveringsfonden til at sikre, at havnen kan blive vedligeholdt.
Der blev spurgt til skift af revisor. Jan svarer, at der har været behov for nye øjne på regnskabet.
Der blev spurgt til ændringer efter Airos afgang, og Rahlf svarede, at medlemmerne af bestyrelsen som udgangspunkt er stort set de samme, og målet for arbejdet ligeledes. Bestyrelsen arbejder fortsat for havnens bevarelse. Der vil blive lagt op til dialog og åbenhed med inddragelse af medlemmerne og mulighed for at inddrage andre aktiviteter, der anvender vandet.
Rahlf understregede, at der ikke var tale om mistillid til Airo. Den tidligere formand valgte under et dagsordenspunkt at melde sin afgang, som det også er beskrevet i referatet fra mødet.
2. Uddybning af status på kontraktforhandlinger med By og Havn
Den uopsigelige del af vores kontrakt udløb 31. december-2022 – herefter har vi løbende 2 års opsigelsesfrist.
I brev fra Ingvar Sejr fra By og Havn den 14. september 2021 fremgik, at B&H bekræftede, at de ville indlede forhandlinger om ny langvarig kontrakt.
Vi har etableret samarbejde med advokat Knud Foldschack.
I perioden oktober 2022 – 6. marts 2023 er der afholdt 4 møder med B&H og flere møder med vores advokat.
B&H aflyste det seneste aftalte møde i maj 2023.
På møde med vores advokat den 11. september 2023 får vi forelagt udkast til påtegning fra B&H dateret d. 12. juni 2023. Påtegningen går på en ændring af opsigelsesvarsel. (Uopsigelighed 31. december 2024) – Sagen drøftes med advokaten.
11. oktober 2023 sender advokaten sit udkast til påtegning til høring i B&H. Påtegningen indeholder dels ændret opsigelse, og et afsnit om leje, benyttelse af restareal, ønsket dialog om forholdet mellem B&H og REDA samt planlægning af forhandlinger vedr. erstatningsarealer.
12. oktober 2023 Vi har godkendt oplægget og advokat sender til B&H.
15. december 2023 Vi modtager fra advokat videresendt brev fra B&H’s advokat (dateret 5. december 2023). Det fremgår, at B&H ikke kan acceptere vores input til hensigtserklæringer samt forhold vedr. leje og alene kan acceptere forkortelse af opsigelsesfrist. Der vedlægges udkast til påtegning, hvor uopsigeligheden dog er ændret fra 31. december 2024 – 31. december 2025. Brevet er uændret dateret d. 13. juni 2023.
Vi sender – via vores advokat – brev til Henrik Stenstrup:
”Vi har nu via vores advokat modtaget jeres udkast til påtegning 23 af 12. juni 2023.
Vi havde i begyndelsen af 2023 et par møder, hvor vi havde en dialog om fremtidig havnekontrakt, der skulle ses i sammenhæng med de byudviklingstiltag, der er i området.
Vi er vidende om, at der er en række uafklarede forhold i relation til plangrundlag/lokalplan, Metroføring og REDAs planer, som gør det vanskeligt for B&H at træffe beslutninger for området/Margretheholms havn; herunder at undgår aftale om den længerevarende kontrakt, der har været stillet os i udsigt.
Vi ser frem til fornyede drøftelser, når der er større klarhed og plangrundlag for området.”
Vi har anmodet om møde med Line Barfod. Det er planlagt til d. 8. maj 2024.
I forløbet har klubben bidraget med konstruktive indlæg i forhandlingen på opfordring fra B&H. Det har dog gentagne gange ikke resulteret i tilbagemeldinger fra B&H.
Klubben forhandler med B&H, som flere gange har givet udtryk for, at de ser havnen som en del områdets fremtid.
Der blev udtrykt tilfredshed med bestyrelsens kontakt til Line Barfod.
Claus Bendixen, som sidder i Christianshavns Lokaludvalg nævner, at der er god basis for støtte derfra. Her er der ligesom os en oplevelse af, at udviklingen rammer bredt. Samtidig er indtrykket, at REDA også har ønske om at fastholde et maritimt København i udviklingen af Refshaleøen.
Der var tilkendegivelser og drøftelser om brug af advokat.
Søren, havneudvalgsformand, nævner at vi som situationen er med den aktuelle kontrakt har en stor økonomisk fordel i at køre videre på den gamle kontrakt så længe som muligt. En ny kontrakt vil blive væsentlig dyrere for klubben.
Claus, sekretær, nævner, at vi ikke er herre over, hvornår B&H vil byde ind med kontraktforhandlinger. Det er en uheldig situation, som skaber usikkerhed for medlemmerne. Vi er dog ikke i en situation, hvor vi kan tvinge dem til at komme med et konkret udspil.
Nogle finder det tankevækkende, at Sundby Sejl kan få en kontrakt, når vi ikke kan. Det burde være muligt at lave en ny kontrakt, som tager de nødvendige forbehold for byudvikling.
Det nævnes, at øvrige lejere på Refshaleøen kun kan få korte kontrakter.
3. Initiativer til oprydning på havn og plads
Status på Jyden april 2024
Det er en følsom sag – Klubben skal gøre alt for ikke at foretage sig ansvarspådragende handlinger – og dermed mulige omkostninger for klubben.
Klubben er kun i kontakt med sælger og købers advokater gennem vores advokat, som vi også spørger til råds om mulige handlinger.
Information som nævnes her, stammer bl.a. fra offentlige tilgængelig retsudskrift fra civilt søgsmål mellem køber og sælger – en sag der er S/K Lynetten uvedkommende.
Båden blev handlet mellem sælger og køber juni 2021.
Køber overtog båden 1. august 2021. Samme dag sank båden, da der ikke var strøm til den lænsepumpe, der var nødvendig for at holde båden flydende.
Beredskabet blev tilkaldt og båden blev lænset og blev efterfølgende holdt flydende ved hjælp af lænsepumpe.
Klubben fandt denne situation uholdbar, da et strømsvigt og efterfølgende krængning kunne gøre skade på nabobåde og havnens broer.
I maj 2022 foranlediger klubben en vurdering og besigtigelse af båden af en professionel mægler. Han konkluderer, at båden skønnes ubrugelig og uanvendelig som båd/husbåd. Båden er ikke sødygtig.
Denne vurdering blev foretaget for at dokumentere bådens tilstand inden, at den blev taget på land i oktober 2022.
I oktober 2023 gør vores advokat bøde købers og sælgers advokater opmærksom på, at båden henstår efterladt/forladt i en ringe forfatning, så den udgår en sikkerhedsrisiko og derfor skal fjernes fra havnen.
Advokaten henviser til §2.16 i Standardreglementet for overholdelse af orden i danske lystbådehavne og varsler, at båden skal fjernes 4 uger fra dato.
Båden betragtes som efterladt.
Denne proces sætter vi i gang i oktober 2023, men der går desværre i stå pga. Jan Tofts sygdom.
Vi har d. 8. april sat gang i processen igen, efter konsultation med vores advokat, der igen har varslet køber og sælgers advokater om at båden skal fjernes.
Der blev spurgt, om der er rejst krav til bådens ejer. Rahlf fortæller, at der er rejst et foreløbigt krav, og at der vil blive rejst et endeligt krav, når båden ikke længere er på havnen.
Oprydning på havnen lige nu
I forbindelse med kontingentopkrævning april kunne kontoret ikke komme i kontakt med tre ejere med både i havnen. De 3 både vil blive tage på land snarest. Disse 3 både og andre forladte både på land vil blive søgt solgt på auktion eller bortskaffet.
I dette forår har 5 både forladt vores havn ”på opfordring” fordi, at ejeren var i restance.
Der blev spurgt til båd på bro 9. Rahlf nævner, at der er opmærksomhed på sagen.
4. Andre emner
Metroen ligger i forskellige linjeføringer, men den mest forventelige linjeføring vil løbe hen over vores havn. Der forventes offentlig høring i juni 2024 og fremsat anlægslov i sommeren 2025.
Østlig Ringvej anlægges uden for havnens område. Her er udmeldingen, at Sund & Bælt forventer, at det vil være muligt at lave anlægget uden at lukke for adgangen til vandet.
Sejladsforhold for kajakker er meget påvirket af lukningen af Lynetteløbet. Her er B&H i dialog med Dansk Kano- og Kajakforbund om mulighed for overbæring mellem Inderhavnen og Margretheholms Havn. Klubben er med i dialogen. Her har vi igen gjort opmærksom på, at det her vil være hensigtsmæssigt, at kanoer og kajakker kan benytte det andet brofag på Margretheholms Bro.
Det nævnes, at en kajakløsning også er til vores fordel for klubben, da det understøtter vores position.
Nyt havnereglement for Københavns Havn er under udarbejdelse, som kan få indflydelse på reglerne for vores havn. Husk også at følge med i Efterretninger for Søfarende, da der løbende laves ændringer i arbejdsområderne. Det er vigtigt, at afmærkningerne respekteres, da der løbende fyldes sten på den nye perimeter.
Udvalgene
Havneudvalgsformand Søren fortæller, at der i den kommende weekend i samarbejde med klubhusudvalgsformand Claus afholdes pligtarbejderweekend. Der lægges mange kræfter i at få et godt arrangement på benene, som giver en god oplevelse for pligtarbejderne. Der arbejdes løbende på en mere fast struktur på pligtarbejde.
Havneudvalget arbejder bl.a. med en forbedring af slæbestedet, som trænger til en større istandsættelse. Udvalgets initiativer kan læses løbende i udvalgets referater, som kan tilgås på hjemmesiden med brug af login. Udvalget inviterer også medlemmerne til at møde op til udvalgets møder, hvis de vil vide mere om arbejdet.
Der blev redegjort for, at den nye port på sydmolen er etableret som beredskabsvej ifm. større arrangementer på Refshaleøen. Det er forhåbningen, at det kan medføre færre brolukninger under koncerter mv.
De nyopsatte pavilloner til Dansk Søredningsselskab blev drøftet. Søren fra havneudvalget svarer, at de er opsat for at give bedste forhold for søredning. Det er ikke nødvendigt at søge byggetilladelse, da bygningerne ikke anvendes til overnatning.
Emre 10179 nævner, at han har kompetencer indenfor byggetilladelser og vil hjælpe med at kvalificere behovet for tilladelse yderligere.
Klubhusudvalgsformand Claus forventer, at bad i Vestersøhus vil blive færdiggjort i forbindelse med pligtarbejderweekenden. Udvalget har mindre løbende projekter, som tages løbende.
Klubhus Øst står overfor flere større projekter. Vinduerne i Lagunen og Skipperstuen skal skiftes ligesom dørene fra restauranten mod terrassen på 1. sal også skal udskiftes. Der arbejdes på en langsigtet plan for udskiftning af oliefyr.
Sejlerskoleformand Bodil fortæller, at der i år er tre hold på ”Trim og rutine”. Der er 1-2 pladser tilbage på kursus i praktisk duelighed, som sejles i Folkebådene. De nye hold starter med sejlads d. 29. april 2024.
Fra kapsejladsudvalget fortæller Rahlf, at der nu lægges bøjer ud. De kommer til at ligge længere syd pga. anlægget af Lynetteholm. D. 24. april afholdes intro for nye og gamle kapsejlere, hvor man kan høre om, hvad der sker den kommende sæson.
5. Eventuelt
Der vil blive foretaget ramning af ca. 20 nye pæle som erstatning for pæle, som er forsvundet hen over vinteren.
Pinsetur til Råå lørdag d. 18. maj 2024.
- Detaljer
- Skrevet af: Bodil Vestergaard
- Publiceret: