I dette nummer af LynetteNyt kan du læse nyt fra sejlklubbens forskellige afdelinger såsom sejlerskolen, dele bådene, Junior afdelingen, kapsejlads og nyt fra havnekontor og formand.
Der er også referat fra sidste medlemsmøde.
Sæsonen er gået igang og havnen summer af liv ⛵
Der er båd op og nedtagning, vi hilser velkommen til gæstesejlere fra andre havne i Danmark og Skandinavien, vi mødes på grill pladserne til godt gensyn med andre medlemmer. Skønt at se hvordan havnen blomstrer op igen efter en ( hvad som føles ) som en uendelig lang vinter.
Vi går også "fest sæsonen" i møde. Distortion, Copenhell og hvad de ellers hedder...
Sørg for at tjekke hjemmesiden løbende hvor I vil blive informeret omkring mulige udfordringer med bil trafik osv.
Jeg håber at I alle får en skøn, god, hyggelig og lang sejler sæson i havnen.
Velkommen tilbage alle sammen :)
Med venlig hilsen
Michael Broberg Møller, Redaktør
I dette LynetteNyt kan forvente at høre mere om:
-
Nyt fra Formanden
Formanden
Så har vi holdt Standerhejs og der er travlhed med at få Båden i vandet – det giver travlhed på...
-
Nyt fra havnekontoret
Havnekontoret
Kære medlemmer Sommeren er over os, så nu kan det kun gå få langsomt at få ordnet båden og få den i...
-
Resume af medlemsmøde
Sekretær
Torsdag d. 16. april 2024 kl. 19 Sted: S/K Lynetten, Bestikket Dagsorden Generel orientering Uddybning af...
-
Møde med Line Barfod
Bestyrelsen
Som nævnt på medlemsmødet er forhandlingerne med By og Havn om ny kontrakt gået i stå, og...
-
Pligtarbejde i strålende solskin
Havneudvalget
I samarbejde med Klubhusudvalget, havnekontoret og morgen-MADammerne afholdte Havneudvalget årets...
-
Kapsejlads
Kapsejladsudvalget
Så er kapsejladssæsongen i gang. Men inden da, skal der et par kapsejladsbøjer ud inden første...
-
Klubbens Delebådslaug – Hvem er vi?
Delebådslauget
S/K Lynetten har i flere år haft en underafdeling under sejlerskolen, hvor nye som gamle sejler...
-
Nyt fra juniorerne
Juniorformanden
Juniorklubben startede sejlsæsonen 2024 med et brag. Den første torsdag i maj satte juniorrene...
-
Hjælp til roerne i København
Bestyrelsen
Roere i og omkring København har med lukningen af Lynetteløbet og anlæggelsen af Lynetteholmen...
-
DS-bøjer
Havneudvalget
Vi har været ude og efterse vores turbøjer, på Kristi Himmelfart dag. Vejret var med os og det var en...
-
Nyt fra MorgenMADamerne
MorgenMADamerne
NYT FRA MORGENMADAMERNE 8:30 – 10:00 KR. 30,- PÅ LØRDAG MORGENMAD PÅ TERASSEN HYGGERIET...
LynetteNyt 2024 maj
-
Nyt fra Formanden
Så har vi holdt Standerhejs og der er travlhed med at få Båden i vandet – det giver travlhed på kontoret og med bådhåndtering. Det kunne dog ønskes, at nogle medlemmer med båd på land havde ”lidt” mere travlt – dem der stadig står på 1. Maj pladserne, A og C.
Sejlsæson er også lig med Festivaler og musik på Refshaleøen. Mange medlemmer og gæster er helt sikkert irriterede over ”støjen” og de trafikale udfordringer det giver, men vi må erkende, at vi ikke de eneste brugere af Øen. Vi er i løbende dialog med REDA om forholdene.
Festivalerne har som bekendt mange tusinde gæster. Det giver udfordringer for Politi og Beredskab. De har jo ansvaret for, at ulykker og andet kan håndteres på en hurtig og sikker måde. Beredskabet har jo fået øje på Margretheholmsbroen, og de forlanger, at Broen kan bruges som adgangsvej/redningsvj, dag og nat, når der er allerflest mennesker på festivalområdet. Det er under Distortion og Copenhell.
Distortion finder sted
31. maj – 1. juni Distortion Ø // Skoven
Copenhell finder sted
19.-22. juni Copenhell // Koncertpladsen + Campingplads // Sønderhoved
På disse datoer broen kan lægges ned i tidsrummet kl. 22.00-6.30, al øvrig tid skal der være brovagt på, hvor den ikke allerede er bemandet i den normale åbningstid.
Det er en aftale der blev indgået i januar 2024.
En positiv nyhed: Grønt Marked som bl.a. finder sted 1. søndag i måneden, og som har blokeret Refshalevej, flyttes væk fra Refshalevej, så det ikke generer adgangen til vores havn.
Som tidligere fortalt, arbejdes der med en sikkerhedsvej via Sydmolen, med den når ikke at blive sikkerhedsgodkendt inden ovennævnte datoer.
I ønskes en rigtig god sommer
-
Nyt fra havnekontoret
Kære medlemmer
Sommeren er over os, så nu kan det kun gå få langsomt at få ordnet båden og få den i vandet 😉
Så ring eller skriv sms til os på +45 2245 0050 for at få en krantid i kalenderen.
Pris for søsætning: 565 kr.
Pris for optagning: 565 kr.
Medlemmer med fast havneplads, kan stå på land i 3 uger gratis.
Medlemmer uden fast havneplads kan stå på land i 3 dage gratis, herefter er prisen 210 kr pr. dag.
Sydkran kommer forbi d. 29. maj og kigger på mastekranens krøjemotor. Cylinderen er desværre medtaget af rust, så vi skal på et tidspunkt have taget en større beslutning om, hvad der skal ske med den.
Venlig hilsen
Havnekontoret -
Resume af medlemsmøde
Torsdag d. 16. april 2024 kl. 19
Sted: S/K Lynetten, Bestikket
Dagsorden
- Generel orientering
- Uddybning af status på kontraktforhandlinger med By og Havn
- Initiativer til oprydning på havn og plads
- Andre emner
- Eventuelt
Referat
1. Generel orientering
Uventet start på året, hvor vores havnefoged Jan Toft måtte fratræde på grund af sygdom. Efterfølgende måtte bestyrelsen rekonstituere sig efter, at formanden trak sig.
Besætningen på havnen udgør nu:
- Frank, havnefoged med det overordnede ansvar
- Emil og Christoffer, havneassistenter – bådhåndtering og andre opgaver på havnen sammen med Frank
- Vivi, controller, styrer bogholderiet
- Mia og Katharina, begge på deltid, passer skranken
- Mia støtter Vivi med bogholderiopgaver
- Katharina støtter Frank med administrative opgaver
- Og vores 2 rengøringsfolk – Mustafa og Mustafa
Havnens drives efter et årshjul, som beskriver de løbende opgaver hen over året.
Fra generalforsamlingen:
- Kritiske revisorer har fået ønsket information vedr. Jyden.
- Havneudvalget kontakt til Inge, som stillede forslag på generalforsamlingen om, at klubben skulle søge om at undgå vandafgift.
- Klubben har skiftet revisionsfirma fra Beierholm til Grant Thornton.
- Bestyrelsen arbejder i dette bestyrelsesår med at få sat en ramme for at anvende renoveringsfonden til at sikre, at havnen kan blive vedligeholdt.
Der blev spurgt til skift af revisor. Jan svarer, at der har været behov for nye øjne på regnskabet.
Der blev spurgt til ændringer efter Airos afgang, og Rahlf svarede, at medlemmerne af bestyrelsen som udgangspunkt er stort set de samme, og målet for arbejdet ligeledes. Bestyrelsen arbejder fortsat for havnens bevarelse. Der vil blive lagt op til dialog og åbenhed med inddragelse af medlemmerne og mulighed for at inddrage andre aktiviteter, der anvender vandet.
Rahlf bemærkede, at der ikke var tale om mistillid til Airo. Den tidligere formand valgte under et dagsordenspunkt at melde sin afgang, som det også er beskrevet i referatet fra mødet.
2. Uddybning af status på kontraktforhandlinger med By og Havn
Den uopsigelige del af vores kontrakt udløb 31. december-2022 – herefter har vi løbende 2 års opsigelsesfrist.
I brev fra Ingvar Sejr fra By og Havn den 14. september 2021 fremgik, at B&H bekræftede, at de ville indlede forhandlinger om ny langvarig kontrakt.
Vi har etableret samarbejde med advokat Knud Foldschack.
I perioden oktober 2022 – 6. marts 2023 er der afholdt 4 møder med B&H og flere møder med vores advokat.
B&H aflyste det seneste aftalte møde i maj 2023.
På møde med vores advokat den 11. september 2023 får vi forelagt udkast til påtegning fra B&H dateret d. 12. juni 2023. Påtegningen går på en ændring af opsigelsesvarsel. (Uopsigelighed 31. december 2024) – Sagen drøftes med advokaten.
11. oktober 2023 sender advokaten sit udkast til påtegning til høring i B&H. Påtegningen indeholder dels ændret opsigelse, og et afsnit om leje, benyttelse af restareal, ønsket dialog om forholdet mellem B&H og REDA samt planlægning af forhandlinger vedr. erstatningsarealer.
12. oktober 2023 Vi har godkendt oplægget og advokat sender til B&H.
15. december 2023 Vi modtager fra advokat videresendt brev fra B&H’s advokat (dateret 5. december 2023). Det fremgår, at B&H ikke kan acceptere vores input til hensigtserklæringer samt forhold vedr. leje og alene kan acceptere forkortelse af opsigelsesfrist. Der vedlægges udkast til påtegning, hvor uopsigeligheden dog er ændret fra 31. december 2024 – 31. december 2025. Brevet er uændret dateret d. 13. juni 2023.
Vi sender – via vores advokat – brev til Henrik Stenstrup:
”Vi har nu via vores advokat modtaget jeres udkast til påtegning 23 af 12. juni 2023.
Vi havde i begyndelsen af 2023 et par møder, hvor vi havde en dialog om fremtidig havnekontrakt, der skulle ses i sammenhæng med de byudviklingstiltag, der er i området.
Vi er vidende om, at der er en række uafklarede forhold i relation til plangrundlag/lokalplan, Metroføring og REDAs planer, som gør det vanskeligt for B&H at træffe beslutninger for området/Margretheholms havn; herunder at undgår aftale om den længerevarende kontrakt, der har været stillet os i udsigt.
Vi ser frem til fornyede drøftelser, når der er større klarhed og plangrundlag for området.”
Vi har anmodet om møde med Line Barfod. Det er planlagt til d. 8. maj 2024.
I forløbet har klubben bidraget med konstruktive indlæg i forhandlingen på opfordring fra B&H. Det har dog gentagne gange ikke resulteret i tilbagemeldinger fra B&H.
Klubben forhandler med B&H, som flere gange har givet udtryk for, at de ser havnen som en del områdets fremtid.
Der blev udtrykt tilfredshed med bestyrelsens kontakt til Line Barfod.
Claus Bendixen, som sidder i Christianshavns Lokaludvalg nævner, at der er god basis for støtte derfra. Her er der ligesom os en oplevelse af, at udviklingen rammer bredt. Samtidig er indtrykket, at REDA også har ønske om at fastholde et maritimt København i udviklingen af Refshaleøen.
Der var tilkendegivelser og drøftelser om brug af advokat.
Søren, havneudvalgsformand, nævner at vi som situationen er med den aktuelle kontrakt har en stor økonomisk fordel i at køre videre på den gamle kontrakt så længe som muligt. En ny kontrakt vil blive væsentlig dyrere for klubben.
Claus, sekretær, nævner, at vi ikke er herre over, hvornår B&H vil byde ind med kontraktforhandlinger. Det er en uheldig situation, som skaber usikkerhed for medlemmerne. Vi er dog ikke i en situation, hvor vi kan tvinge dem til at komme med et konkret udspil.
Nogle finder det tankevækkende, at Sundby Sejl kan få en kontrakt, når vi ikke kan. Det burde være muligt at lave en ny kontrakt, som tager de nødvendige forbehold for byudvikling.
Det nævnes, at øvrige lejere på Refshaleøen kun kan få korte kontrakter.
3. Initiativer til oprydning på havn og plads
Status på Jyden april 2024
Det er en følsom sag – Klubben skal gøre alt for ikke at foretage sig ansvarspådragende handlinger – og dermed mulige omkostninger for klubben.
Klubben er kun i kontakt med sælger og købers advokater gennem vores advokat, som vi også spørger til råds om mulige handlinger.
Information som nævnes her, stammer bl.a. fra offentlige tilgængelig retsudskrift fra civilt søgsmål mellem køber og sælger – en sag der er S/K Lynetten uvedkommende.
Båden blev handlet mellem sælger og køber juni 2021.
Køber overtog båden 1. august 2021. Samme dag sank båden, da der ikke var strøm til den lænsepumpe, der var nødvendig for at holde båden flydende.
Beredskabet blev tilkaldt og båden blev lænset og blev efterfølgende holdt flydende ved hjælp af lænsepumpe.
Klubben fandt denne situation uholdbar, da et strømsvigt og efterfølgende krængning kunne gøre skade på nabobåde og havnens broer.
I maj 2022 foranlediger klubben en vurdering og besigtigelse af båden af en professionel mægler. Han konkluderer, at båden skønnes ubrugelig og uanvendelig som båd/husbåd. Båden er ikke sødygtig.
Denne vurdering blev foretaget for at dokumentere bådens tilstand inden, at den blev taget på land i oktober 2022.
I oktober 2023 gør vores advokat bøde købers og sælgers advokater opmærksom på, at båden henstår efterladt/forladt i en ringe forfatning, så den udgår en sikkerhedsrisiko og derfor skal fjernes fra havnen.
Advokaten henviser til §2.16 i Standardreglementet for overholdelse af orden i danske lystbådehavne og varsler, at båden skal fjernes 4 uger fra dato.
Båden betragtes som efterladt.
Denne proces sætter vi i gang i oktober 2023, men der går desværre i stå pga. Jan Tofts sygdom.
Vi har d. 8. april sat gang i processen igen, efter konsultation med vores advokat, der igen har varslet køber og sælgers advokater om at båden skal fjernes.
Der blev spurgt, om der er rejst krav til bådens ejer. Rahlf fortæller, at der er rejst et foreløbigt krav, og at der vil blive rejst et endeligt krav, når båden ikke længere er på havnen.
Oprydning på havnen lige nu
I forbindelse med kontingentopkrævning april kunne kontoret ikke komme i kontakt med tre ejere med både i havnen. De 3 både vil blive tage på land snarest. Disse 3 både og andre forladte både på land vil blive søgt solgt på auktion eller bortskaffet.
I dette forår har 5 både forladt vores havn ”på opfordring” fordi, at ejeren var i restance.
Der blev spurgt til båd på bro 9. Rahlf nævner, at der er opmærksomhed på sagen.
4. Andre emner
Metroen ligger i forskellige linjeføringer, men den mest forventelige linjeføring vil løbe hen over vores havn. Der forventes offentlig høring i juni 2024 og fremsat anlægslov i sommeren 2025.
Østlig Ringvej anlægges uden for havnens område. Her er udmeldingen, at Sund & Bælt forventer, at det vil være muligt at lave anlægget uden at lukke for adgangen til vandet.
Sejladsforhold for kajakker er meget påvirket af lukningen af Lynetteløbet. Her er B&H i dialog med Dansk Kano- og Kajakforbund om mulighed for overbæring mellem Inderhavnen og Margretheholms Havn. Klubben er med i dialogen. Her har vi igen gjort opmærksom på, at det her vil være hensigtsmæssigt, at kanoer og kajakker kan benytte det andet brofag på Margretheholms Bro.
Det nævnes, at en kajakløsning også er til vores fordel for klubben, da det understøtter vores position.
Nyt havnereglement for Københavns Havn er under udarbejdelse, som kan få indflydelse på reglerne for vores havn. Husk også at følge med i Efterretninger for Søfarende, da der løbende laves ændringer i arbejdsområderne. Det er vigtigt, at afmærkningerne respekteres, da der løbende fyldes sten på den nye perimeter.
Udvalgene
Havneudvalgsformand Søren fortæller, at der i den kommende weekend i samarbejde med klubhusudvalgsformand Claus afholdes pligtarbejderweekend. Der lægges mange kræfter i at få et godt arrangement på benene, som giver en god oplevelse for pligtarbejderne. Der arbejdes løbende på en mere fast struktur på pligtarbejde.
Havneudvalget arbejder bl.a. med en forbedring af slæbestedet, som trænger til en større istandsættelse. Udvalgets initiativer kan læses løbende i udvalgets referater, som kan tilgås på hjemmesiden med brug af login. Udvalget inviterer også medlemmerne til at møde op til udvalgets møder, hvis de vil vide mere om arbejdet.
Der blev redegjort for, at den nye port på sydmolen er etableret som beredskabsvej ifm. større arrangementer på Refshaleøen. Det er forhåbningen, at det kan medføre færre brolukninger under koncerter mv.
De nyopsatte pavilloner til Dansk Søredningsselskab blev drøftet. Søren fra havneudvalget svarer, at de er opsat for at give bedste forhold for søredning. Det er ikke nødvendigt at søge byggetilladelse, da bygningerne ikke anvendes til overnatning.
Emre 10179 nævner, at han har kompetencer indenfor byggetilladelser og vil hjælpe med at kvalificere behovet for tilladelse yderligere.
Klubhusudvalgsformand Claus forventer, at bad i Vestersøhus vil blive færdiggjort i forbindelse med pligtarbejderweekenden. Udvalget har mindre løbende projekter, som tages løbende.
Klubhus Øst står overfor flere større projekter. Vinduerne i Lagunen og Skipperstuen skal skiftes ligesom dørene fra restauranten mod terrassen på 1. sal også skal udskiftes. Der arbejdes på en langsigtet plan for udskiftning af oliefyr.
Sejlerskoleformand Bodil fortæller, at der i år er tre hold på ”Trim og rutine”. Der er 1-2 pladser tilbage på kursus i praktisk duelighed, som sejles i Folkebådene. De nye hold starter med sejlads d. 29. april 2024.
Fra kapsejladsudvalget fortæller Rahlf, at der nu lægges bøjer ud. De kommer til at ligge længere syd pga. anlægget af Lynetteholm. D. 24. april afholdes intro for nye og gamle kapsejlere, hvor man kan høre om, hvad der sker den kommende sæson.
5. Eventuelt
Der vil blive foretaget ramning af ca. 20 nye pæle som erstatning for pæle, som er forsvundet hen over vinteren.
Pinsetur til Råå lørdag d. 18. maj 2024.
-
Møde med Line Barfod
Som nævnt på medlemsmødet er forhandlingerne med By og Havn om ny kontrakt gået i stå, og bestyrelsen har taget initiativ til et møde med borgmester for Teknik og Miljø, Line Barfod, som blev afholdt den 8. maj.
Teknik og Miljø har ansvaret for kommuneplaner, og det var vores ønske at høre, hvilke planer der er for vores område samt give vores input. Der blev blot henvist til, at udkast til Kommuneplan for vores område er under udarbejdelse og kommer i høring til sommer, hvor vi må komme med vores synspunkter til planudkastet, ligesom vi må gøre os gældende, når Miljøkonsekvensvurderingen vedrørende Metroen kommer. Det bliver jo afgørende om den kommer over eller under jorden !
By og Havn hører under Økonomiforvaltning; altså Overborgmesteren, og Line Barfod har ingen mulighed for at påvirke denne proces fordi Enhedslisten står udenfor forligskreds omkring Lynetteholm. Hun henviste til, at bestyrelsen kunne overveje at kontakte andre politikere, der arbejder med disse områder.
Bestyrelsen arbejder videre med kontakt til relevante aktører – indenfor forligskredsen.
-
Pligtarbejde i strålende solskin
I samarbejde med Klubhusudvalget, havnekontoret og morgen-MADammerne afholdte Havneudvalget årets første pligtarbejder-weekend fra d. 20.-21. april. De mange nye medlemmer lagde knofedt og sjæl i arbejdet, og vi fik lavet mange gode ting på havnen.
Projektet om sikkerhed er nu næsten i havn, der blev malet til den store guldmedalje, tagrender blev renset, borde blev gjort klar til hyggende medlemmer og gæstesejlere, jollerampen forbedret, og ukrudt fik en håndholdt tur ud af havnen.
Det blev igen klart, at Sejlklubben Lynetten har et stærkt DNA, som vi kan bygge videre på. Flere gode initiativer blev diskuteret i løbet af dagene, og pligtarbejdet vil fremadrettet blive ved med spille en afgørende rolle i realiseringen heraf.
I forhold til pligtarbejde kan vi naturligvis altid bruge dygtige folk med håndværker-kompetencer. Nye medlemmer, som er dygtig til kommunikation og PR, eller kan noget med grafik, eller drømmer om at organisere fælles aktiviteter på havnen, hilser vi dog også meget velkomne til at byde ind med forslag.
Nogle af havnens udvalg er stadigvæk åbne for nye frivillige medlemmer, der gerne vil hjælpe med at gøre havnen endnu bedre. Giv gerne Havnekontoret besked – eller kontakt udvalgene direkte - hvis det kan have din interesse.
-
Kapsejlads
Så er kapsejladssæsongen i gang.
Men inden da, skal der et par kapsejladsbøjer ud inden første aftenmatch, tirsdag den 7. maj.
Det gav lidt udfordringer: Margrethe var på værft for at få udskiftet den gamle motor, som have humpet sig igennem sæson 2023.
Margrethe kom retur om lørdagen og Mathilda og Mattias og sprang til og hjalp skipper Bent med at få bøjerne ud om mandagen!
Som tidlige beskrevet, ligger en stor del af vores gamle kapsejladsområde indenfor det nye arbejds/forbudsområde, der er etableret i forbindelse med bygning af perimeter 2 – Lynetteholm.
Vores nye kapsejladsområde er derfor flyttet mod syd – nye udfordringer for baneledelsen.
Men første aften var vinden fin: sydlig vindretning - 6m/s ved starten, aftagende til 3m/s halvvejs.
Det gav en fin krydsstart ned mod Sundby hage.
8 både var tilmeldt – 7 startede.
Vinder af første løb blev X99 - Liv med Kim som skipper. Andet løb blev vundet af L23 - Grønært med Anton som skipper.
God start på sæsonen!
Kapsejladsudvalget
-
Klubbens Delebådslaug – Hvem er vi?
S/K Lynetten har i flere år haft en underafdeling under sejlerskolen, hvor nye som gamle sejler kan mødes og nyde sejlsporten. Delebådene er en naturlig overgang, når man har taget sit duelighedsbevis i Sejlerskolen til. I delebådslauget får man mulighed for selv at lære at sejle med venner og familien inden drømmebåden evt. købes – eller man kan vælge at være en del af bådfællesskabet. Vi hjælper hinanden med vedligehold af bådene, og nye sejlere får kendskab til de mange opgaver, der er ved at have båd. I løbet af sommeren benyttes bådene til sommertogter, hvor medlemmerne kan låne bådene i op til 14. dage. På disse sommertogter har vi flere gange bytte mandskab undervejs f.eks. i Svendborg og Göteborg. Vi er desuden aktive i klubbens Tirsdagsaftenmatcher.
-
Nyt fra juniorerne
Juniorklubben startede sejlsæsonen 2024 med et brag. Den første torsdag i maj satte juniorrene sejl og satte bådene i vandet i højt humør og med vind i håret. Med en vindstyrke på 9 sekundmeter gik det stærkt på vandet, men det tog ikke modet for de unge sejlere, der heldigvis kunne trække på deres erfainger fra tidligere år.
Juniorafdelingen har en begivenhedsrig sæson i vente med turneringer, træning og fællesaktiviteter med andre klubber i Øresund på programmet. Næste store turnering, som juniorerne glæder sig til, er Pinse-cup’en i Sundsejlklub. Alle juniorernes aktiviteter for sejlsæsonen 2024 kan man læse mere om på Lynetten Sejlklubs hjemmeside.
Mvh. Jakob
-
Hjælp til roerne i København
Roere i og omkring København har med lukningen af Lynetteløbet og anlæggelsen af Lynetteholmen stadigt sværere ved at ro ind og ud af København, når vinden blæser og der er bølgegang på Øresund. Benytter de Kronløbet skal de relativt langt ud på åbent vand, hvis de skal mod syd eller kommer fra syd, hvilket gør roklubberne i København mindre attraktive.
Der er ikke nogen let løsning på denne problemstilling, men vi har fra Lynetten Sejlklub nu deltaget i et møde med roerne samt By og Havn i forhold til udviklingen af en overbæringsløsning, hvormed roerne kan undgå turen udenom perimeteren. Det første møde i en række af møder forløb ganske konstruktivt, og her talte vi os ind på en mulighed, som kunne give en vigtig rolle til Lynetten Sejlklub.
Tanken vil i denne model være, at robådene og kajakkerne kan trækkes op tæt ved restaurant La Banchina, skubbes på bådvogne, og søsættes via vores slæbested. Hvis denne løsning forfølges af By og Havn, så er den hensigten at bede By og Havn lave tilpasninger af slæbestedet, så det fremadrettet kan fungere bedre til fordel for alle. På nuværende tidspunkt er der dog blot tale om formøder.
-
DS-bøjer
Vi har været ude og efterse vores turbøjer, på Kristi Himmelfart dag. Vejret var med os og det var en god tur i Margrethe som er tilbage fra værksted. Alle bøjer lå præcist der hvor vi havde lagt dem og kan melde til Dansk sejlunion at det er i orden.
Afsted var Kamilla, Bo og Torben fra havneudvalget og vi var så heldige at have vores ældste og yngste dykker med Jon og Fenja.
Vi blev enige om at alle bøjer skal skifte og vi også vil lave et kæde træk så vi kan tage dem nemt ind til vinter og vedligeholde dem.
Næste gang vi tager ud vil Jon og Fenja dykke ned og se hvordan ankeret ser ud, så vi er helt klar til ankersæsonen.
Vi mangler stadigvæk at navngive bøjerne med relevante navne, så skriv endelig tilDenne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. hvis du har et godt forslag. -
Nyt fra MorgenMADamerne
NYT FRA MORGENMADAMERNE
8:30 – 10:00
KR. 30,-
PÅ LØRDAG
MORGENMAD PÅ TERASSEN HYGGERIET
RUNDSTYKKE M. OST, SYLTETØJ OG KAFFE/TE
EVERY SATURDAY
BREAKFAST ON THE TERRACE
ROLL WITH CHEESE, JAM AND COFFEE/TEA
JEDEN SAMSTAG
FRÜSTÜCK AUF DER TERRASSE
BRÖTCHEN M. KÄSE, MARMELADE UND KAFFEE/TEE
8:30 – 10:00
KR. 30,-
Vi gælder os til at se jer! – Looking forward to see you!Wir freuen uns dich zu sehen!
MorgenMADamerne 😊
- Detaljer
- Skrevet af: Redaktør
- Publiceret:
Så har vi holdt Standerhejs og der er travlhed med at få Båden i vandet – det giver travlhed på kontoret og med bådhåndtering. Det kunne dog ønskes, at nogle medlemmer med båd på land havde ”lidt” mere travlt – dem der stadig står på 1. Maj pladserne, A og C.
Sejlsæson er også lig med Festivaler og musik på Refshaleøen. Mange medlemmer og gæster er helt sikkert irriterede over ”støjen” og de trafikale udfordringer det giver, men vi må erkende, at vi ikke de eneste brugere af Øen. Vi er i løbende dialog med REDA om forholdene.
Festivalerne har som bekendt mange tusinde gæster. Det giver udfordringer for Politi og Beredskab. De har jo ansvaret for, at ulykker og andet kan håndteres på en hurtig og sikker måde. Beredskabet har jo fået øje på Margretheholmsbroen, og de forlanger, at Broen kan bruges som adgangsvej/redningsvj, dag og nat, når der er allerflest mennesker på festivalområdet. Det er under Distortion og Copenhell.
Distortion finder sted
31. maj – 1. juni Distortion Ø // Skoven
Copenhell finder sted
19.-22. juni Copenhell // Koncertpladsen + Campingplads // Sønderhoved
På disse datoer broen kan lægges ned i tidsrummet kl. 22.00-6.30, al øvrig tid skal der være brovagt på, hvor den ikke allerede er bemandet i den normale åbningstid.
Det er en aftale der blev indgået i januar 2024.
En positiv nyhed: Grønt Marked som bl.a. finder sted 1. søndag i måneden, og som har blokeret Refshalevej, flyttes væk fra Refshalevej, så det ikke generer adgangen til vores havn.
Som tidligere fortalt, arbejdes der med en sikkerhedsvej via Sydmolen, med den når ikke at blive sikkerhedsgodkendt inden ovennævnte datoer.
I ønskes en rigtig god sommer
- Detaljer
- Skrevet af: Formanden
- Publiceret:
Kære medlemmer
Sommeren er over os, så nu kan det kun gå få langsomt at få ordnet båden og få den i vandet 😉
Så ring eller skriv sms til os på +45 2245 0050 for at få en krantid i kalenderen.
Pris for søsætning: 565 kr.
Pris for optagning: 565 kr.
Medlemmer med fast havneplads, kan stå på land i 3 uger gratis.
Medlemmer uden fast havneplads kan stå på land i 3 dage gratis, herefter er prisen 210 kr pr. dag.
Sydkran kommer forbi d. 29. maj og kigger på mastekranens krøjemotor. Cylinderen er desværre medtaget af rust, så vi skal på et tidspunkt have taget en større beslutning om, hvad der skal ske med den.
Venlig hilsen
Havnekontoret
- Detaljer
- Skrevet af: Havnekontoret
- Publiceret:
Torsdag d. 16. april 2024 kl. 19
Sted: S/K Lynetten, Bestikket
Dagsorden
- Generel orientering
- Uddybning af status på kontraktforhandlinger med By og Havn
- Initiativer til oprydning på havn og plads
- Andre emner
- Eventuelt
Referat
1. Generel orientering
Uventet start på året, hvor vores havnefoged Jan Toft måtte fratræde på grund af sygdom. Efterfølgende måtte bestyrelsen rekonstituere sig efter, at formanden trak sig.
Besætningen på havnen udgør nu:
- Frank, havnefoged med det overordnede ansvar
- Emil og Christoffer, havneassistenter – bådhåndtering og andre opgaver på havnen sammen med Frank
- Vivi, controller, styrer bogholderiet
- Mia og Katharina, begge på deltid, passer skranken
- Mia støtter Vivi med bogholderiopgaver
- Katharina støtter Frank med administrative opgaver
- Og vores 2 rengøringsfolk – Mustafa og Mustafa
Havnens drives efter et årshjul, som beskriver de løbende opgaver hen over året.
Fra generalforsamlingen:
- Kritiske revisorer har fået ønsket information vedr. Jyden.
- Havneudvalget kontakt til Inge, som stillede forslag på generalforsamlingen om, at klubben skulle søge om at undgå vandafgift.
- Klubben har skiftet revisionsfirma fra Beierholm til Grant Thornton.
- Bestyrelsen arbejder i dette bestyrelsesår med at få sat en ramme for at anvende renoveringsfonden til at sikre, at havnen kan blive vedligeholdt.
Der blev spurgt til skift af revisor. Jan svarer, at der har været behov for nye øjne på regnskabet.
Der blev spurgt til ændringer efter Airos afgang, og Rahlf svarede, at medlemmerne af bestyrelsen som udgangspunkt er stort set de samme, og målet for arbejdet ligeledes. Bestyrelsen arbejder fortsat for havnens bevarelse. Der vil blive lagt op til dialog og åbenhed med inddragelse af medlemmerne og mulighed for at inddrage andre aktiviteter, der anvender vandet.
Rahlf bemærkede, at der ikke var tale om mistillid til Airo. Den tidligere formand valgte under et dagsordenspunkt at melde sin afgang, som det også er beskrevet i referatet fra mødet.
2. Uddybning af status på kontraktforhandlinger med By og Havn
Den uopsigelige del af vores kontrakt udløb 31. december-2022 – herefter har vi løbende 2 års opsigelsesfrist.
I brev fra Ingvar Sejr fra By og Havn den 14. september 2021 fremgik, at B&H bekræftede, at de ville indlede forhandlinger om ny langvarig kontrakt.
Vi har etableret samarbejde med advokat Knud Foldschack.
I perioden oktober 2022 – 6. marts 2023 er der afholdt 4 møder med B&H og flere møder med vores advokat.
B&H aflyste det seneste aftalte møde i maj 2023.
På møde med vores advokat den 11. september 2023 får vi forelagt udkast til påtegning fra B&H dateret d. 12. juni 2023. Påtegningen går på en ændring af opsigelsesvarsel. (Uopsigelighed 31. december 2024) – Sagen drøftes med advokaten.
11. oktober 2023 sender advokaten sit udkast til påtegning til høring i B&H. Påtegningen indeholder dels ændret opsigelse, og et afsnit om leje, benyttelse af restareal, ønsket dialog om forholdet mellem B&H og REDA samt planlægning af forhandlinger vedr. erstatningsarealer.
12. oktober 2023 Vi har godkendt oplægget og advokat sender til B&H.
15. december 2023 Vi modtager fra advokat videresendt brev fra B&H’s advokat (dateret 5. december 2023). Det fremgår, at B&H ikke kan acceptere vores input til hensigtserklæringer samt forhold vedr. leje og alene kan acceptere forkortelse af opsigelsesfrist. Der vedlægges udkast til påtegning, hvor uopsigeligheden dog er ændret fra 31. december 2024 – 31. december 2025. Brevet er uændret dateret d. 13. juni 2023.
Vi sender – via vores advokat – brev til Henrik Stenstrup:
”Vi har nu via vores advokat modtaget jeres udkast til påtegning 23 af 12. juni 2023.
Vi havde i begyndelsen af 2023 et par møder, hvor vi havde en dialog om fremtidig havnekontrakt, der skulle ses i sammenhæng med de byudviklingstiltag, der er i området.
Vi er vidende om, at der er en række uafklarede forhold i relation til plangrundlag/lokalplan, Metroføring og REDAs planer, som gør det vanskeligt for B&H at træffe beslutninger for området/Margretheholms havn; herunder at undgår aftale om den længerevarende kontrakt, der har været stillet os i udsigt.
Vi ser frem til fornyede drøftelser, når der er større klarhed og plangrundlag for området.”
Vi har anmodet om møde med Line Barfod. Det er planlagt til d. 8. maj 2024.
I forløbet har klubben bidraget med konstruktive indlæg i forhandlingen på opfordring fra B&H. Det har dog gentagne gange ikke resulteret i tilbagemeldinger fra B&H.
Klubben forhandler med B&H, som flere gange har givet udtryk for, at de ser havnen som en del områdets fremtid.
Der blev udtrykt tilfredshed med bestyrelsens kontakt til Line Barfod.
Claus Bendixen, som sidder i Christianshavns Lokaludvalg nævner, at der er god basis for støtte derfra. Her er der ligesom os en oplevelse af, at udviklingen rammer bredt. Samtidig er indtrykket, at REDA også har ønske om at fastholde et maritimt København i udviklingen af Refshaleøen.
Der var tilkendegivelser og drøftelser om brug af advokat.
Søren, havneudvalgsformand, nævner at vi som situationen er med den aktuelle kontrakt har en stor økonomisk fordel i at køre videre på den gamle kontrakt så længe som muligt. En ny kontrakt vil blive væsentlig dyrere for klubben.
Claus, sekretær, nævner, at vi ikke er herre over, hvornår B&H vil byde ind med kontraktforhandlinger. Det er en uheldig situation, som skaber usikkerhed for medlemmerne. Vi er dog ikke i en situation, hvor vi kan tvinge dem til at komme med et konkret udspil.
Nogle finder det tankevækkende, at Sundby Sejl kan få en kontrakt, når vi ikke kan. Det burde være muligt at lave en ny kontrakt, som tager de nødvendige forbehold for byudvikling.
Det nævnes, at øvrige lejere på Refshaleøen kun kan få korte kontrakter.
3. Initiativer til oprydning på havn og plads
Status på Jyden april 2024
Det er en følsom sag – Klubben skal gøre alt for ikke at foretage sig ansvarspådragende handlinger – og dermed mulige omkostninger for klubben.
Klubben er kun i kontakt med sælger og købers advokater gennem vores advokat, som vi også spørger til råds om mulige handlinger.
Information som nævnes her, stammer bl.a. fra offentlige tilgængelig retsudskrift fra civilt søgsmål mellem køber og sælger – en sag der er S/K Lynetten uvedkommende.
Båden blev handlet mellem sælger og køber juni 2021.
Køber overtog båden 1. august 2021. Samme dag sank båden, da der ikke var strøm til den lænsepumpe, der var nødvendig for at holde båden flydende.
Beredskabet blev tilkaldt og båden blev lænset og blev efterfølgende holdt flydende ved hjælp af lænsepumpe.
Klubben fandt denne situation uholdbar, da et strømsvigt og efterfølgende krængning kunne gøre skade på nabobåde og havnens broer.
I maj 2022 foranlediger klubben en vurdering og besigtigelse af båden af en professionel mægler. Han konkluderer, at båden skønnes ubrugelig og uanvendelig som båd/husbåd. Båden er ikke sødygtig.
Denne vurdering blev foretaget for at dokumentere bådens tilstand inden, at den blev taget på land i oktober 2022.
I oktober 2023 gør vores advokat bøde købers og sælgers advokater opmærksom på, at båden henstår efterladt/forladt i en ringe forfatning, så den udgår en sikkerhedsrisiko og derfor skal fjernes fra havnen.
Advokaten henviser til §2.16 i Standardreglementet for overholdelse af orden i danske lystbådehavne og varsler, at båden skal fjernes 4 uger fra dato.
Båden betragtes som efterladt.
Denne proces sætter vi i gang i oktober 2023, men der går desværre i stå pga. Jan Tofts sygdom.
Vi har d. 8. april sat gang i processen igen, efter konsultation med vores advokat, der igen har varslet køber og sælgers advokater om at båden skal fjernes.
Der blev spurgt, om der er rejst krav til bådens ejer. Rahlf fortæller, at der er rejst et foreløbigt krav, og at der vil blive rejst et endeligt krav, når båden ikke længere er på havnen.
Oprydning på havnen lige nu
I forbindelse med kontingentopkrævning april kunne kontoret ikke komme i kontakt med tre ejere med både i havnen. De 3 både vil blive tage på land snarest. Disse 3 både og andre forladte både på land vil blive søgt solgt på auktion eller bortskaffet.
I dette forår har 5 både forladt vores havn ”på opfordring” fordi, at ejeren var i restance.
Der blev spurgt til båd på bro 9. Rahlf nævner, at der er opmærksomhed på sagen.
4. Andre emner
Metroen ligger i forskellige linjeføringer, men den mest forventelige linjeføring vil løbe hen over vores havn. Der forventes offentlig høring i juni 2024 og fremsat anlægslov i sommeren 2025.
Østlig Ringvej anlægges uden for havnens område. Her er udmeldingen, at Sund & Bælt forventer, at det vil være muligt at lave anlægget uden at lukke for adgangen til vandet.
Sejladsforhold for kajakker er meget påvirket af lukningen af Lynetteløbet. Her er B&H i dialog med Dansk Kano- og Kajakforbund om mulighed for overbæring mellem Inderhavnen og Margretheholms Havn. Klubben er med i dialogen. Her har vi igen gjort opmærksom på, at det her vil være hensigtsmæssigt, at kanoer og kajakker kan benytte det andet brofag på Margretheholms Bro.
Det nævnes, at en kajakløsning også er til vores fordel for klubben, da det understøtter vores position.
Nyt havnereglement for Københavns Havn er under udarbejdelse, som kan få indflydelse på reglerne for vores havn. Husk også at følge med i Efterretninger for Søfarende, da der løbende laves ændringer i arbejdsområderne. Det er vigtigt, at afmærkningerne respekteres, da der løbende fyldes sten på den nye perimeter.
Udvalgene
Havneudvalgsformand Søren fortæller, at der i den kommende weekend i samarbejde med klubhusudvalgsformand Claus afholdes pligtarbejderweekend. Der lægges mange kræfter i at få et godt arrangement på benene, som giver en god oplevelse for pligtarbejderne. Der arbejdes løbende på en mere fast struktur på pligtarbejde.
Havneudvalget arbejder bl.a. med en forbedring af slæbestedet, som trænger til en større istandsættelse. Udvalgets initiativer kan læses løbende i udvalgets referater, som kan tilgås på hjemmesiden med brug af login. Udvalget inviterer også medlemmerne til at møde op til udvalgets møder, hvis de vil vide mere om arbejdet.
Der blev redegjort for, at den nye port på sydmolen er etableret som beredskabsvej ifm. større arrangementer på Refshaleøen. Det er forhåbningen, at det kan medføre færre brolukninger under koncerter mv.
De nyopsatte pavilloner til Dansk Søredningsselskab blev drøftet. Søren fra havneudvalget svarer, at de er opsat for at give bedste forhold for søredning. Det er ikke nødvendigt at søge byggetilladelse, da bygningerne ikke anvendes til overnatning.
Emre 10179 nævner, at han har kompetencer indenfor byggetilladelser og vil hjælpe med at kvalificere behovet for tilladelse yderligere.
Klubhusudvalgsformand Claus forventer, at bad i Vestersøhus vil blive færdiggjort i forbindelse med pligtarbejderweekenden. Udvalget har mindre løbende projekter, som tages løbende.
Klubhus Øst står overfor flere større projekter. Vinduerne i Lagunen og Skipperstuen skal skiftes ligesom dørene fra restauranten mod terrassen på 1. sal også skal udskiftes. Der arbejdes på en langsigtet plan for udskiftning af oliefyr.
Sejlerskoleformand Bodil fortæller, at der i år er tre hold på ”Trim og rutine”. Der er 1-2 pladser tilbage på kursus i praktisk duelighed, som sejles i Folkebådene. De nye hold starter med sejlads d. 29. april 2024.
Fra kapsejladsudvalget fortæller Rahlf, at der nu lægges bøjer ud. De kommer til at ligge længere syd pga. anlægget af Lynetteholm. D. 24. april afholdes intro for nye og gamle kapsejlere, hvor man kan høre om, hvad der sker den kommende sæson.
5. Eventuelt
Der vil blive foretaget ramning af ca. 20 nye pæle som erstatning for pæle, som er forsvundet hen over vinteren.
Pinsetur til Råå lørdag d. 18. maj 2024.
- Detaljer
- Skrevet af: Sekretær
- Publiceret:
Som nævnt på medlemsmødet er forhandlingerne med By og Havn om ny kontrakt gået i stå, og bestyrelsen har taget initiativ til et møde med borgmester for Teknik og Miljø, Line Barfod, som blev afholdt den 8. maj.
Teknik og Miljø har ansvaret for kommuneplaner, og det var vores ønske at høre, hvilke planer der er for vores område samt give vores input. Der blev blot henvist til, at udkast til Kommuneplan for vores område er under udarbejdelse og kommer i høring til sommer, hvor vi må komme med vores synspunkter til planudkastet, ligesom vi må gøre os gældende, når Miljøkonsekvensvurderingen vedrørende Metroen kommer. Det bliver jo afgørende om den kommer over eller under jorden !
By og Havn hører under Økonomiforvaltning; altså Overborgmesteren, og Line Barfod har ingen mulighed for at påvirke denne proces fordi Enhedslisten står udenfor forligskreds omkring Lynetteholm. Hun henviste til, at bestyrelsen kunne overveje at kontakte andre politikere, der arbejder med disse områder.
Bestyrelsen arbejder videre med kontakt til relevante aktører – indenfor forligskredsen.
- Detaljer
- Skrevet af: Bestyrelsen
- Publiceret: