Hermed indkaldes til generalforsamling i S/K Lynetten.
Dato: tirsdag d. 25. februar 2025
Klokken: 19:00
Sted: S/K Lynetten, Klubhus Øst, Refshalevej 200, 1432 København K
Dagsorden for den ordinære generalforsamling:
- Valg af dirigent
- Bestyrelsens beretning
- Fremlæggelse og godkendelse af regnskab
- Fremlæggelse og godkendelse af ydelser til klubben
- Fremlæggelse af budget
- Behandling af indkomne forslag
- Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
- Valg af statsautoriseret revisor
- Valg af én kritisk revisor og suppleanter
- Valg af redaktør og webmaster
- Eventuelt
Dirigenten kan foreslå, at der ændres på rækkefølgen af punkterne, hvis et eller flere forslag berettiger det.
På valg i ulige årstal
- Kasserer
- Sekretær
- Sejlerskoleformand
- Akvititetsformand
- Klubhusformand
- Én bestyrelsessuppleant
Desuden skal der jf. gældende vedtægter vælges statsautoriseret revisor, kritisk revisor, suppleant til kritisk revisor, redaktør og webmaster.
Genvalg kan finde sted.
Forslag, der ønskes forelagt på generalforsamlingen til vedtagelse, skal være sejlklubbens bestyrelse i hænde skriftligt 35 dage for generalforsamlingen afholdes, dvs. d. 21. januar 2025. Forslag fremsendes til:
Forslaget skal være tydeligt markeret med navn og medlemsnummer. Indkomne forslag samt regnskab, budget og revisionsprotokollatet fra de kritiske revisorer bekendtgøres senest 2 uger før (dvs. senest d. 11. februar 2025) generalforsamlingen i LynetteNyt, som udsendes på e-mail til medlemmerne.
- Detaljer
- Skrevet af: Bestyrelsen
- Publiceret:
Kære Lynettesejlere: god eftermiddag og velkommen til Standerhal 2024
Sommeren 2024 var vel som danske somre er flest: Blandet vejr i juni/juli, men med en med en meget fin og lun eftersommer i september.
Mange har været langt væk hjemmefra – andre har holdt sig i Øresund.
I øvrigt er jeg sikker på, at Redaktionen på LynetteNyt meget gerne tager imod sejladsberetninger - og det behøver ikke at være til den anden side af jorden.
Igen i år tager vi både op med og uden mast – rigtig mange er allerede oppe, men der er plads til lidt flere. Jeg hører ros fra begge sider: ros til sejlerne for at møde op til tiden og være klar – og ros til Frank og havneassistenterne Emil og David for professionel bådhåndtering.
Også ros til Katharina og Mia for bl.a. fin administration af bådhåndtering og venlig af behandling i skranken, i telefon og på mail. Til sidst tak til Vivi for rigtig god styring af vores økonomi.
Lidt om Klubbens udfordringer:
Metro M5 linjeføringen blev tydeligere i løbet af foråret og Metroselskabets Miljøkonsekvensrapport viste, at Metrolinjen med stor sandsynlighed skal passere vores Havn – enten over eller under jorden. Det afgøres endeligt, når Regeringen fremlægger et anlægslovforslag medio 2025.
I forbindelse med Miljøkonsekvensrapporten er der afgivet end 800 høringssvar! Dejligt, at rigtig mange kom fra Sejlklubbens medlemmer.
Mange Klubmedlemmer har ligeledes deltaget i de høringsmøder, der har været afholdt omkring M5.
Flere medlemmer er ligeledes lykkedes med at få indlæg i Pressen om vores situation. Tak for det.
Bodil og Rahlf fra Bestyrelsen har haft et møde med Pernille Rosenkrantz-Theil – måske kommende Overborgmester i København - hvor vi gjorde opmærksom på konsekvenserne for Sejlklubben i tilfælde af en M5 højbaneløsning.
I tirsdags havde Bodil, Søren og Rahlf foretræde for Folketingets Transportudvalg, hvor vi gennemgik konsekvenserne af en eventuel højbane hen over vores havn og appellerede til, at man traf langsigtede beslutninger om Metro M5 - altså en tunnelløsning.
Vi har fortsat en lejekontrakt på vores Havn med et to årigt opsigelsesvarsel. Vi har aftalt møde med By&Havn i januar måned 2025 hvor vi forhåbentlig kan starte forhandlinger om en kontrakt med et langt opsigelsesvarsel. Det kommer nok desværre til at betyde en stigning af vores husleje.
Men det er ikke kun udfordringer:
Vi har også haft mange pligtarbejdere, der i sæsonens løb har bidraget til reparation og vedligehold vores bygninger og af vores Havn.
Havneudvalget har stået for en kraftig opdatering af sikkerheden på Havnen, bl.a. synlige redningsstiger.
Klubhusudvalget har haft gang i vedligehold og forbedring af Vestersøhus, bl.a. med renovering af badeforhold. I klubhus Øst er mange døre enten udskiftet eller renoveret, flere vinduespartier er ligeledes skiftet eller renoveret. Vi skal huske på, at begge huse efterhånden har mange år på bagen, så de kræver fortsat vedligehold.
Juniorafdeling, Sejlerskole og kapsejlads har som sædvanlig været meget aktive hele sæsonen.
Søredningen er flyttet ud på Østmolen, så de har bedre og hurtigere adgang til Øresund.
Og ikke mindst: Morgenmadammerne har sørget dejlig morgenmad til medlemmer og gæster hver lørdag hele sommeren.
Og her til sidst, tak til kanonlauget for den højlydte varsling.
Og så er det tid til standerhal: Apolline og Søren: halede standeren ned.
Og et trefoldigt hurra for sejlklubben Lynetten.
Og så er det tid til et Lynettesæt!
- Detaljer
- Skrevet af: Rahlf Nielsen
- Publiceret:
Foretræde for Transportudvalget 5. november 2024
Til stede fra S/K Lynetten:
- Bodil Vestergård, Sejlerskoleformand og Næstformand
- Søren Riis, Formand Havn og Plads
- Rahlf Nielsen, Formand
Præsentation fremvist på mødet:
Præsentation til Transportudvalget (pdf)
Vi havde anmodet om foretræde for Transportudvalget for at fremlægge vores synspunkter om Metro og argumterer for en tunnel.
Rahlf fremlagde de slides, der er vedlagt her og supplerede disse med at oplyse, at vi har lejet 114.000 kvm – hvoraf 70.000 er vandareal.
Oplyste at medlemmerne repræsenterer et bredt udsnit af befolkningen, at vores sejlerskole sigter på at medlemmer kan erhverve duelighed. Vi har desuden et slæbested, der benyttes af alle københavnere.
Thomas Jensen fra Socialdemokratiet udtrykte ønske om, at vi var i god dialog med By og Havn, hvortil vi kunne oplyse, at dialogen ikke er intens, og at det i øvrigt er Metroselskabet, der står for etableringen af metro. Vi oplyste, at det faktum at By og Havn har valgt en bro som transportvej til Lynetteholmen forringer vores muligheder for at flytte havnen mod øst.
Trine Pertou Mach fra Enhedslisten spurgte til biodiversiteten – uden nærmere specifikation. Rahlf oplyste om det forventede Co2 med og uden tunnel, og vi oplyste, at spørgsmål om f.eks. flagermus er belyst i MKV.
Mads Olsen fra SF sagde, at han ikke vidste meget om sagen og spurgte, hvad der skulle ske med de både, der ikke måtte være plads til. Det kunne vi ikke svare på, og medgav at det er en stor udfordring, og at vi forventer et forslag om reel erstatning af evt. nedlagte havnepladser.
- Detaljer
- Skrevet af: Bodil Vestergaard
- Publiceret:
Bestyrelsen har inviteret folketingsmedlem – og overborgmesterkandidat for Socialdemokratiet, Pernille Rosenkrantz Theils til at besøge vores havn med det formål at drøfte Miljøkonsekvensvurderingen af M5´s beskrivelse af mulige Metro-løsninger og de følgekonsekvenser det kan have for vores Sejlklub.
Besøget fandt sted mandag den 7. oktober 2024, og Rahlf Nielsen og Bodil Vestergaard deltog (Der var afbud fra Søren Riis).
Mødet startede med at Rahlf kort præsenterede klubben og havnens historie og forelagde en række fakta om havnen: Antal medlemmer, bådpladser, bestyrelsens arbejdsområder, klubbens diversitet, og at medlemmerne selv har skabt og vedligeholdt havnen og gennem årene har brugt mere end 50 mio. kr. på det.
Vi oplyste hende, at vi p.t. ikke har nogen længevarende kontrakt, men af By og Havn kan siges op med 2 års varsel. Denne usikkerhed har gjort det vanskeligt at foretage større vedligeholdelsesarbejde – men på nogle områder er vi p.t. nødt til at foretage nødvendige reparationer.
Havnen er uheldigt påvirket af Lynetteholm – vi oplyste, at vi som bestyrelse ikke har en holdning til Lynetteholm, men at vi har arbejdet for at afbøde de negative konsekvenser – men vi undgik ikke en bro.
Vi oplyser, at vi har været i forhandlinger med By og Havn, som By og Havn afbrød – formentlig med henvisning til den usikkerhed, der har været omkring M5. Der har i efteråret været afholdt et sonderende møde, og det er nu aftalt, at forhandlingerne genoptages i januar 2025.
Vi fremfører vort ønske om en tunnel – og fremhæver ulemperne ved de øvrige modeller, der vil fylde vores havn op. Vi nævner, at vi ikke finder, det harmonerer med Københavns Kommunens og By og Havns forslag om kanal til kajakker og robåde eller en evt. overbæringsløsning ved slæbestedet.
Pernille ser gode muligheder i etablering af en kanal til kajakker or robåde – og mener i øvrigt det må kunne kombineres med en højbane.
Pernille oplyser, at hun kender Miljøkonsekvensvurderingen af M5 meget godt, og at spørgsmål om tunnel alene er et spørgsmål om finansiering.
Hun prioriteret metro (sydlig løsning) højt – og gerne som en tunnel – men så højt, at hun kan acceptere en højbane. Hun oplyser, at det er manglede finansiering, der kan betyde at det ikke bliver en tunnel, og at Folketinget skal træde til, hvis en tunnel skal finansieres.
Vi nævner, at det af Miljøkonsekvensvurderingen af M5 fremgår, at der ved en opfyldning vil blive nedlagt 40.000 kvm – men foreslår kun erstatningspladser på 20.000 kvm.
Pernille foreslår, at havnen rykkes mod øst ! og vi nævner, at vi har fremført dette forslag før. Hun tilkendegiver, at hun vil arbejde for, at vi får tilstrækkeligt med erstatningspladser – og hun vil drøfte sagen med By og Havn, og foreslå om der ikke i forbindelse med perimeteren på Lynetteholmen kan etableres bådpladser, på en måde så vi samler havnen mod øst.
Efter vores forelæggelse af synspunkter, gik vi en tur på havnen for at se på området ved ”Juniorområdet” – og har forklaret at ikke hele området vest for broen kan anvendes til bådpladser, da der skal være venteområde til bropassage.
Herefter gik vi til slæbestedet for at anskueliggøre, hvor stort et område der vil blive nedlagt, og vi pegede på og advokerede for, at såfremt det skulle blive en overjordisk løsning/højbane, at den så vil kunne flyttes længere mod vest.
- Detaljer
- Skrevet af: Bestyrelsen
- Publiceret:
Søndag den 8. December 2024 kl. 14.00 skal alle børn i S/K Lynetten være klar til at byde julemanden velkommen!
Han kommer sejlende helt fra Grønland – og han har hele skibet fuldt med gaver til børnene :)
Vi beder alle børn om at lave et stykke julepynt, som hænges på træet af kunstneren selv.
Børn og voksne skal sammen med julemanden danse rundt om det store, flot pyntede juletræ til musik fra julemandens orkester. Og så skal vi lege, inden at julemanden deler gaver og store flotte godteposer ud.
Senere på eftermiddagen kommer den verdensberømte tryllekunstner Henrik fra Aarhus for at trylle for børnene.
Al erfaring viser, at forældre og bedsteforældre nyder showet mindst ligeså meget som børnene.
Vi skal have god tid til at finde de rigtige julegaver, så derfor er vi nødt til at have jeres tilmeldinger til kontoret senest den 24. november.
Det gælder antal børn såvel som voksne. Der er kun gaver til børn til og med 15 år.
Tilmeld jer her:
Julemanden vil gerne at I oplyser børnenes navn, alder og køn.
Husk at brandvæsnet har fastsat en øvre grænse for hvor mange vi må være. Derfor gælder ” først til mølle ” princippet. Vi modtager ingen tilmeldinger efter den 24. november.
Pris pr. barn 100,00 kr.
Fra klokken 12.30 tilbyder restauranten en julebuffet til 175 kr for voksne, og 85 kr for børn under 12 år.
Af hensyn til restauratøren bedes I ved tilmeldingen oplyse hvor mange, der ønsker at spise med.
Juleudvalget glæder sig til at byde velkommen til årets glade begivenhed i sejlklubbens dejlige klubhus.
Vi håber på et rigtig stort fremmøde.
På gensyn søndag den 8. december klokken 14.00!
Venlig hilsen
Aktivitetsudvalg
- Detaljer
- Skrevet af: Aktivitetsudvalget
- Publiceret: