I dette nummer af LynetteNyt finder du indkaldelse til generalforsamling 2025. Husk at sætte kryds i kalenderen tirsdag d. 25. februar 2025.
I den forløbne tid har mange af klubbens medlemmer bidraget til at gøre opmærksom på vores havn i forbindelse med høringsprocessen om metrolinjeføringen. Ud af godt 800 høringssvar var sejlklubben og vores havn nævnt i omkring 10% af svarene. Heriblandt har mange medlemmer givet holdning til kende. Det er også lykkedes medlemmer at få kontakt til nyhedsmedier, som også har skrevet artikler om vores havn. Bland indlæggene i dette nummer af LynetteNyt kan du bl.a. læse om klubbens dialog med den kommende overborgmesterkandidat og foretræde i Folketingets transportudvalg.
Har du børn eller børnebørn, så husk at melde dig til børnejul d. 8. december 2024, læs mere i artiklen "Julemanden kommer".
Der er kapsejlads 2. juledag, hvor vi traditionen tro afholder SneCup.
Havn- og pladsudvalget har taget initiativ til en kort spørgeskemaundersøgelse - se artiklen om LynetteBarometer.
Med venlig hilsen
Redaktøren
I dette LynetteNyt kan forvente at høre mere om:
-
Indkaldelse til generalforsamling 2025
Bestyrelsen
Hermed indkaldes til generalforsamling i S/K Lynetten. Dato: tirsdag d. 25. februar 2025 Klokken:...
-
Formandens tale ved Standerhal november 2024
Rahlf Nielsen
Kære Lynettesejlere: god eftermiddag og velkommen til Standerhal 2024 Sommeren 2024 var vel som...
-
Foretræde i Folketingets transportudvalg
Bodil Vestergaard
Foretræde for Transportudvalget 5. november 2024 Til stede fra S/K Lynetten: Bodil Vestergård,...
-
Politikerbesøg i Lynetten
Bestyrelsen
Bestyrelsen har inviteret folketingsmedlem – og overborgmesterkandidat for Socialdemokratiet,...
-
Julemanden kommer
Aktivitetsudvalget
Søndag den 8. December 2024 kl. 14.00 skal alle børn i S/K Lynetten være klar til at byde...
-
SneCup
Kapsejladsudvalget
Kære alle,”Sneen” er faldet og det er snart Jul.Derfor inviterer Kapsejladsudvalget til Snecup 2....
-
Sikkerhed på broerne
Havnekontor
Kære alle medlemmer Vi skal i gang med at rydde op på broerne, og sikre at vores redningsstiger er...
-
Nyt fra Klubhusudvalget
Klubhusudvalget
Klubhus Øst: Som nogen måske har lagt mærke til, er der stillads ved Klubhus Øst ved de store...
-
Vær med i teamet omkring sejlerskolen !
Sejlerskolen
Vi har en rigtig god gruppe af instruktører i sejlerskolen, som løfter en stor og vigtig opgave i...
-
Skindet bedrager…
Bodil Vestergaard
Både Birger og jeg er lyshårede – ikke sådan blondine-måden – måske mere gamlingemåden .. Men...
-
Enestående tilbud i vores klub: Yachtskipper af 3. grad
Sejlerskolen
Enestående tilbud i vores klub: Yachtskipper af 3. grad Kursus i Yachtskipper 3. grad er en højere...
-
LynetteBarometer
Havn- og Pladsudvalget
I Havneudvalget har vi talt om, at det ville kunne hjælpe os med at udvikle havnen yderligere,...
-
Pligtarbejderweekend
Klubhusudvalget og Havn- og Pladsudvalget
Der blev udført pligtarbejde i weekenden d. 5. og 6. oktober 2024. Som vanligt startede weekenden med...
-
Hjælp til forslag til Generalforsamling
Havn- og Pladsudvalget
I forlængelse af sidste års Generalforsamling så tilbød Havneudvalget at hjælpe evt....
LynetteNyt 2024 november
-
Indkaldelse til generalforsamling 2025
Hermed indkaldes til generalforsamling i S/K Lynetten.
Dato: tirsdag d. 25. februar 2025
Klokken: 19:00
Sted: S/K Lynetten, Klubhus Øst, Refshalevej 200, 1432 København K
Dagsorden for den ordinære generalforsamling:
- Valg af dirigent
- Bestyrelsens beretning
- Fremlæggelse og godkendelse af regnskab
- Fremlæggelse og godkendelse af ydelser til klubben
- Fremlæggelse af budget
- Behandling af indkomne forslag
- Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
- Valg af statsautoriseret revisor
- Valg af én kritisk revisor og suppleanter
- Valg af redaktør og webmaster
- Eventuelt
Dirigenten kan foreslå, at der ændres på rækkefølgen af punkterne, hvis et eller flere forslag berettiger det.
På valg i ulige årstal
- Kasserer
- Sekretær
- Sejlerskoleformand
- Akvititetsformand
- Klubhusformand
- Én bestyrelsessuppleant
Desuden skal der jf. gældende vedtægter vælges statsautoriseret revisor, kritisk revisor, suppleant til kritisk revisor, redaktør og webmaster.
Genvalg kan finde sted.
Forslag, der ønskes forelagt på generalforsamlingen til vedtagelse, skal være sejlklubbens bestyrelse i hænde skriftligt 35 dage for generalforsamlingen afholdes, dvs. d. 21. januar 2025. Forslag fremsendes til:
Forslaget skal være tydeligt markeret med navn og medlemsnummer. Indkomne forslag samt regnskab, budget og revisionsprotokollatet fra de kritiske revisorer bekendtgøres senest 2 uger før (dvs. senest d. 11. februar 2025) generalforsamlingen i LynetteNyt, som udsendes på e-mail til medlemmerne.
-
Formandens tale ved Standerhal november 2024
Kære Lynettesejlere: god eftermiddag og velkommen til Standerhal 2024
Sommeren 2024 var vel som danske somre er flest: Blandet vejr i juni/juli, men med en med en meget fin og lun eftersommer i september.
Mange har været langt væk hjemmefra – andre har holdt sig i Øresund.
I øvrigt er jeg sikker på, at Redaktionen på LynetteNyt meget gerne tager imod sejladsberetninger - og det behøver ikke at være til den anden side af jorden.
Igen i år tager vi både op med og uden mast – rigtig mange er allerede oppe, men der er plads til lidt flere. Jeg hører ros fra begge sider: ros til sejlerne for at møde op til tiden og være klar – og ros til Frank og havneassistenterne Emil og David for professionel bådhåndtering.
Også ros til Katharina og Mia for bl.a. fin administration af bådhåndtering og venlig af behandling i skranken, i telefon og på mail. Til sidst tak til Vivi for rigtig god styring af vores økonomi.
Lidt om Klubbens udfordringer:
Metro M5 linjeføringen blev tydeligere i løbet af foråret og Metroselskabets Miljøkonsekvensrapport viste, at Metrolinjen med stor sandsynlighed skal passere vores Havn – enten over eller under jorden. Det afgøres endeligt, når Regeringen fremlægger et anlægslovforslag medio 2025.
I forbindelse med Miljøkonsekvensrapporten er der afgivet end 800 høringssvar! Dejligt, at rigtig mange kom fra Sejlklubbens medlemmer.
Mange Klubmedlemmer har ligeledes deltaget i de høringsmøder, der har været afholdt omkring M5.
Flere medlemmer er ligeledes lykkedes med at få indlæg i Pressen om vores situation. Tak for det.
Bodil og Rahlf fra Bestyrelsen har haft et møde med Pernille Rosenkrantz-Theil – måske kommende Overborgmester i København - hvor vi gjorde opmærksom på konsekvenserne for Sejlklubben i tilfælde af en M5 højbaneløsning.
I tirsdags havde Bodil, Søren og Rahlf foretræde for Folketingets Transportudvalg, hvor vi gennemgik konsekvenserne af en eventuel højbane hen over vores havn og appellerede til, at man traf langsigtede beslutninger om Metro M5 - altså en tunnelløsning.
Vi har fortsat en lejekontrakt på vores Havn med et to årigt opsigelsesvarsel. Vi har aftalt møde med By&Havn i januar måned 2025 hvor vi forhåbentlig kan starte forhandlinger om en kontrakt med et langt opsigelsesvarsel. Det kommer nok desværre til at betyde en stigning af vores husleje.
Men det er ikke kun udfordringer:
Vi har også haft mange pligtarbejdere, der i sæsonens løb har bidraget til reparation og vedligehold vores bygninger og af vores Havn.
Havneudvalget har stået for en kraftig opdatering af sikkerheden på Havnen, bl.a. synlige redningsstiger.
Klubhusudvalget har haft gang i vedligehold og forbedring af Vestersøhus, bl.a. med renovering af badeforhold. I klubhus Øst er mange døre enten udskiftet eller renoveret, flere vinduespartier er ligeledes skiftet eller renoveret. Vi skal huske på, at begge huse efterhånden har mange år på bagen, så de kræver fortsat vedligehold.
Juniorafdeling, Sejlerskole og kapsejlads har som sædvanlig været meget aktive hele sæsonen.
Søredningen er flyttet ud på Østmolen, så de har bedre og hurtigere adgang til Øresund.
Og ikke mindst: Morgenmadammerne har sørget dejlig morgenmad til medlemmer og gæster hver lørdag hele sommeren.
Og her til sidst, tak til kanonlauget for den højlydte varsling.
Og så er det tid til standerhal: Apolline og Søren: halede standeren ned.
Og et trefoldigt hurra for sejlklubben Lynetten.
Og så er det tid til et Lynettesæt!
-
Foretræde i Folketingets transportudvalg
Foretræde for Transportudvalget 5. november 2024
Til stede fra S/K Lynetten:
- Bodil Vestergård, Sejlerskoleformand og Næstformand
- Søren Riis, Formand Havn og Plads
- Rahlf Nielsen, Formand
Præsentation fremvist på mødet:
Præsentation til Transportudvalget (pdf)
Vi havde anmodet om foretræde for Transportudvalget for at fremlægge vores synspunkter om Metro og argumterer for en tunnel.
Rahlf fremlagde de slides, der er vedlagt her og supplerede disse med at oplyse, at vi har lejet 114.000 kvm – hvoraf 70.000 er vandareal.
Oplyste at medlemmerne repræsenterer et bredt udsnit af befolkningen, at vores sejlerskole sigter på at medlemmer kan erhverve duelighed. Vi har desuden et slæbested, der benyttes af alle københavnere.
Thomas Jensen fra Socialdemokratiet udtrykte ønske om, at vi var i god dialog med By og Havn, hvortil vi kunne oplyse, at dialogen ikke er intens, og at det i øvrigt er Metroselskabet, der står for etableringen af metro. Vi oplyste, at det faktum at By og Havn har valgt en bro som transportvej til Lynetteholmen forringer vores muligheder for at flytte havnen mod øst.
Trine Pertou Mach fra Enhedslisten spurgte til biodiversiteten – uden nærmere specifikation. Rahlf oplyste om det forventede Co2 med og uden tunnel, og vi oplyste, at spørgsmål om f.eks. flagermus er belyst i MKV.
Mads Olsen fra SF sagde, at han ikke vidste meget om sagen og spurgte, hvad der skulle ske med de både, der ikke måtte være plads til. Det kunne vi ikke svare på, og medgav at det er en stor udfordring, og at vi forventer et forslag om reel erstatning af evt. nedlagte havnepladser.
-
Politikerbesøg i Lynetten
Bestyrelsen har inviteret folketingsmedlem – og overborgmesterkandidat for Socialdemokratiet, Pernille Rosenkrantz Theils til at besøge vores havn med det formål at drøfte Miljøkonsekvensvurderingen af M5´s beskrivelse af mulige Metro-løsninger og de følgekonsekvenser det kan have for vores Sejlklub.
Besøget fandt sted mandag den 7. oktober 2024, og Rahlf Nielsen og Bodil Vestergaard deltog (Der var afbud fra Søren Riis).
Mødet startede med at Rahlf kort præsenterede klubben og havnens historie og forelagde en række fakta om havnen: Antal medlemmer, bådpladser, bestyrelsens arbejdsområder, klubbens diversitet, og at medlemmerne selv har skabt og vedligeholdt havnen og gennem årene har brugt mere end 50 mio. kr. på det.
Vi oplyste hende, at vi p.t. ikke har nogen længevarende kontrakt, men af By og Havn kan siges op med 2 års varsel. Denne usikkerhed har gjort det vanskeligt at foretage større vedligeholdelsesarbejde – men på nogle områder er vi p.t. nødt til at foretage nødvendige reparationer.
Havnen er uheldigt påvirket af Lynetteholm – vi oplyste, at vi som bestyrelse ikke har en holdning til Lynetteholm, men at vi har arbejdet for at afbøde de negative konsekvenser – men vi undgik ikke en bro.
Vi oplyser, at vi har været i forhandlinger med By og Havn, som By og Havn afbrød – formentlig med henvisning til den usikkerhed, der har været omkring M5. Der har i efteråret været afholdt et sonderende møde, og det er nu aftalt, at forhandlingerne genoptages i januar 2025.
Vi fremfører vort ønske om en tunnel – og fremhæver ulemperne ved de øvrige modeller, der vil fylde vores havn op. Vi nævner, at vi ikke finder, det harmonerer med Københavns Kommunens og By og Havns forslag om kanal til kajakker og robåde eller en evt. overbæringsløsning ved slæbestedet.
Pernille ser gode muligheder i etablering af en kanal til kajakker or robåde – og mener i øvrigt det må kunne kombineres med en højbane.
Pernille oplyser, at hun kender Miljøkonsekvensvurderingen af M5 meget godt, og at spørgsmål om tunnel alene er et spørgsmål om finansiering.
Hun prioriteret metro (sydlig løsning) højt – og gerne som en tunnel – men så højt, at hun kan acceptere en højbane. Hun oplyser, at det er manglede finansiering, der kan betyde at det ikke bliver en tunnel, og at Folketinget skal træde til, hvis en tunnel skal finansieres.
Vi nævner, at det af Miljøkonsekvensvurderingen af M5 fremgår, at der ved en opfyldning vil blive nedlagt 40.000 kvm – men foreslår kun erstatningspladser på 20.000 kvm.
Pernille foreslår, at havnen rykkes mod øst ! og vi nævner, at vi har fremført dette forslag før. Hun tilkendegiver, at hun vil arbejde for, at vi får tilstrækkeligt med erstatningspladser – og hun vil drøfte sagen med By og Havn, og foreslå om der ikke i forbindelse med perimeteren på Lynetteholmen kan etableres bådpladser, på en måde så vi samler havnen mod øst.
Efter vores forelæggelse af synspunkter, gik vi en tur på havnen for at se på området ved ”Juniorområdet” – og har forklaret at ikke hele området vest for broen kan anvendes til bådpladser, da der skal være venteområde til bropassage.
Herefter gik vi til slæbestedet for at anskueliggøre, hvor stort et område der vil blive nedlagt, og vi pegede på og advokerede for, at såfremt det skulle blive en overjordisk løsning/højbane, at den så vil kunne flyttes længere mod vest.
-
Julemanden kommer
Søndag den 8. December 2024 kl. 14.00 skal alle børn i S/K Lynetten være klar til at byde julemanden velkommen!
Han kommer sejlende helt fra Grønland – og han har hele skibet fuldt med gaver til børnene :)Vi beder alle børn om at lave et stykke julepynt, som hænges på træet af kunstneren selv.
Børn og voksne skal sammen med julemanden danse rundt om det store, flot pyntede juletræ til musik fra julemandens orkester. Og så skal vi lege, inden at julemanden deler gaver og store flotte godteposer ud.
Senere på eftermiddagen kommer den verdensberømte tryllekunstner Henrik fra Aarhus for at trylle for børnene.
Al erfaring viser, at forældre og bedsteforældre nyder showet mindst ligeså meget som børnene.
Vi skal have god tid til at finde de rigtige julegaver, så derfor er vi nødt til at have jeres tilmeldinger til kontoret senest den 24. november.
Det gælder antal børn såvel som voksne. Der er kun gaver til børn til og med 15 år.
Tilmeld jer her:Julemanden vil gerne at I oplyser børnenes navn, alder og køn.
Husk at brandvæsnet har fastsat en øvre grænse for hvor mange vi må være. Derfor gælder ” først til mølle ” princippet. Vi modtager ingen tilmeldinger efter den 24. november.
Pris pr. barn 100,00 kr.
Fra klokken 12.30 tilbyder restauranten en julebuffet til 175 kr for voksne, og 85 kr for børn under 12 år.
Af hensyn til restauratøren bedes I ved tilmeldingen oplyse hvor mange, der ønsker at spise med.Juleudvalget glæder sig til at byde velkommen til årets glade begivenhed i sejlklubbens dejlige klubhus.
Vi håber på et rigtig stort fremmøde.
På gensyn søndag den 8. december klokken 14.00!
Venlig hilsen
Aktivitetsudvalg -
SneCup
Kære alle,
”Sneen” er faldet og det er snart Jul.
Derfor inviterer Kapsejladsudvalget til Snecup 2. juledag.
Der planlægges 1 sejlads i området øst for vores havn, med varselssignal kl. 10.55 og start kl. 11.
Der er præmier for hver 4’ tilmeldte både i hvert løb.
Der er skippermøde kl. 9.00 i Bestikket. Vi byder på kaffe og smør selv morgenmad.
Tilmelding: Senest den 26. december 2024 kl. 09.00 på Klubbens Hjemmeside eller før Skippermødet.Efter sejladserne er præmieoverrækkelse og julehygge i Bestikket.
Vel mødt
Kapsejladsudvalget -
Sikkerhed på broerne
Kære alle medlemmer
Vi skal i gang med at rydde op på broerne, og sikre at vores redningsstiger er frie. Der må derfor ikke fortøjes til stigerne eller hen over dem, så det forhindrer anvendelse. Hvis stigen sidder yderst uhensigtsmæssigt konkakt havnefogeden for nærmere.
For at undgå faldulykker er det vigtigt, at ledninger lægges på tværs af broen mellem brædderne. Ledningen skal være lang nok til, at ledningen ikke trækkes stram over broen. For at undgå brand, skal ledningen være solidt isoleret og have 3 ledere af mindst 2,5 mm2. Ledninger må ikke forlænges med samlinger på broen.
I den kommende tid vil havnepersonalet desuden markere efterladte genstande og ledninger, som ikke ligger forsvarligt. D. 28. november 2024 vil efterladte genstande blive indsamlet og placeret ved enden af broen, hvor de vil stå til afhentning frem til d. 19. december 2024.
Fra havnereglementets § 15:
”På broerne må ikke anbringes nogen form for udrustning. Cykler og lignende må ikke henstilles på broen, trapper eller i beplantninger.
Fortøjninger skal, når de ikke anvendes, anbringes således, at de ikke er til gene for færdsel på broen.”
Med venlig hilsen
Havnekontoret og Havn- og Pladsudvalget -
Nyt fra Klubhusudvalget
Klubhus Øst:
Som nogen måske har lagt mærke til, er der stillads ved Klubhus Øst ved de store vinduer i Skipperstuen og snart ved vinduerne i Lagunen. Årsagen er at disse vinduer trænger til en grundig reparation. I stedet for at udskifte de store vinduespartier, er det lykkedes at finde en håndværker, der stille og roligt gennemgår vinduerne og udskifter de dårlige dele. Fordelen ved denne fremgangsmåde er, at vi bevarer de eksisterende vinduespartier i stedet for at udskifte dem med nye. Hvilket er godt for miljøet og desuden kan det gøres billigere en total udskiftning. Det kræver blot en dygtig håndværker.
Næste år 2025 skal vinduerne i stueetagen mod syd og vinduerne på 1 sal mod nord have en grundig overhaling.
Et andet projekt der må tænkes over inden for en overskuelig fremtid, er Klubhus Øst´s gamle oliefyr. Hvad skal det erstattes med når fyret bryder sammen eller når fyringsolie ikke bliver til at betale???
Klubhus vest:
I sommerens løb er gulvene i herrebadet og damebadet blevet udskiftet, da den eksisterende belægning var utæt. Loftet i damebader blev udskiftet på grund af et sprængt vandrør.
Pligtarbejder:
Som noget nyt har havnekontoret sammen med Klubhusudvalget samt Havn- og Pladsudvalget oprettet en portal i et program, hvor vi kan samle og beskrive vedligeholdelsesopgaver og nye projekter. Det betyder, at man kan plukke et passende antal opgaver, når der afholdes pligtarbejdsweekender. Ligeledes kan enkeltpersoner eller grupper henvende sig på havnekontoret for at få tildelt opgaver, hvis man ønsker selv at styre afviklingen af sine pligttimer.
Der 5 og 6 oktober blev afholdt pligtarbejdsweekend med stor deltagelse. Ud over at medlemmer her mødte hinanden og havde det hyggeligt i fællesskabet - ikke mindst takket være morgenmadammernes indsats. Det betød også at mange påtrængte opgaver blev løst for klubben.
Bla. fik Juniorafdelingen en grundig overhaling, mange liter rød maling blev påført ,hvor træværket trængte og oprydning på Sydmolen tog et væsentligt skridt fremad.
I øvrigt er der løbende vedligeholdelsesopgaver og forbedringer i klubhusene, som klubhusudvalget og havnekontoret udfører.
Klubhusudvalget:
Klubhus udvalget mødes ca. 6 gange om året for drøfte, hvilke forbedringer og vedligeholdelsesopgaver der skal planlægges, for at forbedre forholdene for klubbens medlemmer, og holde klubhusene i en ordentlig stand. Hvis der er medlemmer i sejlklubben Lynetten, der gerne vil være med i klubhusudvalget og være med til at holde vores fælles klubhuse i en ordentlig stand, så i velkommen til at deltage i klubhusudvalget.
Venlig hilsen
Klubhusudvalget
mail:
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. -
Vær med i teamet omkring sejlerskolen !
Vi har en rigtig god gruppe af instruktører i sejlerskolen, som løfter en stor og vigtig opgave i uddannelsen af nye sejlere.
Det handler både om faktuelle færdigheder mhp duelighed – og ikke mindst om glæden ved vand og sejlads.
Vi har også haft tilbud om ”overbygning” på duelighed i form af kurser i trim/rutine, og vil gerne kunne fortsætte med det, når der er efterspørgsel.
Det sker, vi må sige nej til nogle elever, fordi vi ikke har instruktører nok – og vi har også ”ledige både”.
Vi har det sjovt og det er lærerigt ! Hvis du i et eller andet omfang kunne tænke dig at bidrage; om det er undervisnings, vedligeholdelse af både eller motorer eller andet hører vi meget gerne fra dig. Vi har arbejdet med to instruktører for et hold, så det giver lidt mere fleksibilitet.
Hvis du bare er lidt nysgerrighed så send en mail til
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller ring 2190 2553, så giver vi en kop kaffe og tager en snak om muligheder.17 elever har bestået praktisk duelighed slut september og begyndelsen af oktober.
Prøverne måtte udskydes et par gange på grund af for meget vind – men det lykkedes at få det afviklet.
-
Skindet bedrager…
Både Birger og jeg er lyshårede – ikke sådan blondine-måden – måske mere gamlingemåden ..
Men indeni kan vi godt lide fest, musik og sejlads. Så vi har faktisk allerede nu talt om, at vi næste år vil sejle til Skagens festival, og så er det vi tænker, at der måske er flere, der synes, det kunne være sjovt. Skulle vi ”sejle sammen- hver for sig” – eller er der nogle, der kunne tænke sig en gasteplads ?
Festivalen er fra 3.-6. juli – og der kunne være flere måder at kombinere en tur på. Hvis du er interesseret, så skriv til
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. ellerDenne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. -
Enestående tilbud i vores klub: Yachtskipper af 3. grad
Enestående tilbud i vores klub: Yachtskipper af 3. grad
Kursus i Yachtskipper 3. grad er en højere uddannelse inden for sejlsport (kun teori), og det er rettet mod erfarne sejlere, som ønsker at føre større både på længere rejser og ud i åbent hav. Det er en forudsætning, at man har bestået Duelighedsprøven.
Formålet med kurset er at lære noget nyt og udvikle færdigheder i håndteringen af større både på længere rejser i kystnære farvande samt på åbent hav. Du får gennem undervisningen det nødvendige kendskab til at føre en båd sikkert på længere distancer, også under ugunstige vejrforhold.
Pensum omfatter terrestrisk navigation, søvejsregler, søret, sømandskab og søsikkerhed, brand, vagthold og meteorologi.
Kurset afsluttes med en sejladsplanlægningsopgave som forberedelse til en sørejse med en udvalgt båd.
Da kurset har været efterspurgt bl.a. blandt Sejlerskolens instruktører har vi fået tilrettelagt et kursus, der løber over 10 uger.
Tid: Hver mandag fra den 6. januar 2025 (mandage) fra kl.19-22.
Sted: Bestikket
Underviser: Joakim Refn. Joakim har sejlet 42.000 sømil – hele jorden rundt gennem 4 år, så han har erfaring fra den praktiske virkelighed og ved om nogen, hvor vigtigt det er at have sine kundskaber på plads.
Pris: 2950 kr. + prøvegebyr.
Det er obligatorisk med deltagelse i kursus i sikkerhed og brandbekæmpelse, og vi vil tilrettelægge dette, hvorved der kommer en egenbetaling, som vi endnu ikke kender.
Materiale: Yachtskipperbogen ( 449 kr.) – kort 1 (144 kr.) plus en række informationer, der er adgang til via nettet. Tillige skal du anskaffe kort 100 -Kattegat (295 kr.), og passer, gradmåler m.m. er en selvfølge.
Der må påregnes en del hjemmearbejde.
Læs evt.:
Dansk Sejlunion: Studiehåndbog for yachtskipperuddannelserne marts 2019 (pdf)
Såfremt du er interesseret i at deltage, skal du melde dig på vores hjemmeside senest den 1. december 2024. Det er en forudsætning for afvikling af kurset, at vi er minimum 8.
-
LynetteBarometer
I Havneudvalget har vi talt om, at det ville kunne hjælpe os med at udvikle havnen yderligere, hvis vi kendte medlemmernes meninger noget bedre. Selvom medlemsmøderne er ganske velbesøgte, så kommer der ikke så mange til ud af klubbens over 1000 medlemmer.
På den baggrund har vi nu udviklet et relativt simpelt digitalt spørgeskema med godt 10 spørgsmål, som det vil glæde os, hvis så mange medlemmer som muligt ville besvare. Prøv at kig på det, og giv os jeres meninger til kende:
Med udgangspunkt i jeres feedback, interesser og holdninger håber vi på at kunne lave en endnu bedre havn til glæde for flest mulige medlemmer.
Efter undersøgelsen har kørt et stykke tid, og vi forhåbentlig har fået mange respondenter, så vil vi samle svarene sammen og præsentere dem i næste udgave af Lynettenyt.
Med venlige hilsner
Havneudvalget
-
Pligtarbejderweekend
Der blev udført pligtarbejde i weekenden d. 5. og 6. oktober 2024.
Som vanligt startede weekenden med kaffe og morgenmad, som de altid venlige morgenmadammer havde arrangeret i hyggeriet.
Der var tilmeldt ca. 28 personer om lørdagen og ca. 20 kom om søndagen. Mange af dem nye medlemmer, som også så frem til at møde og snakke sammen med andre medlemmer i vores klub.
Havnekontorets personale stod klar til at assisterer og organisere de forskellige arbejdsopgaver, der var planlagt til weekenden.I hovedtræk fik Juniorafdelingen en tiltrængt overhaling. Dvs. maling af vinduer og vægge ude, diverse reparationer, oprydning og fjerne ukrudt omkring bygningen.
Havearbejde er altid aktuelt for en rask person med havehandsker og lugejern. Desuden blev der gjort et kæmpe indhug oprydningen på Sydmolen.
Et hold var sprunget i en jolle for at fjerne gamle el- og vandledninger under broerne og forstærke ophænget på de eksisterende installationer.
De nåede til bro 3, så der er basis for en yderligere indsats her.Ligesom med havearbejdet, er der også tit behov for at vedligeholde træværket på alle havnens bygninger, skure og hegn. Arbejdshold bevæbnet med pensler og bøtter med svenskrød maling gjorde et godt indhug i behovene her.
Har du pligttimer, som du ønsker at afvikle, så henvend dig på havnekontoret i åbningstiden for at få tildelt arbejdsopgaver.
-
Hjælp til forslag til Generalforsamling
I forlængelse af sidste års Generalforsamling så tilbød Havneudvalget at hjælpe evt. forslagsstillere med at formulere forslag, som de måtte ønske afstemning om til Generalforsamlingen. Sidste års dirigent havde en lidt ejendommelig fortolkning af, hvad der kunne stemmes og ikke stemmes om på Generalforsamlingen. Det er dog samtidig rigtigt, at hvis medlemmerne på Generalforsamlingen skal kunne tage ordentlig stilling til et forslag, så er der nogle gange brug for lidt mere information i indstillingsteksten. Derfor stiller vi i Havneudvalget gerne hjælp til rådighed for medlemmerne, når vi mødes igen i Havn- og Pladsudvalget onsdag d. 11. december. Forslagsstillere er velkomne til at deltage i mødet mellem kl. 19.00 og 20.00 i bestyrelseslokalet bagved havnekontoret. Man kan med fordel fremsende sit forslag til udvalget en uges tid inden mødet, ligesom det vil glæde os at vide at høre frem dem, der vil kigge forbi (det er dog ikke en forudsætning).
Emailen til udvalget er:
Med venlige hilsner
Havneudvalget
Dette nummer af LynetteNyt indeholder bestyrelsens udkast til høringssvar, som er til debat på
medlemsmøde fredag d. 6. september 2024 kl. 19 i Bestikket
Med input fra medlemsmødet, vil bestyrelsen indsende et endeligt høringssvar til myndighederne.
Bestyrelsens høringssvar kan danne grundlag for medlemmernes egne høringsvar med personlige vikler mm. til blivhoert.kk.dk. Det opfordrer vi alle til at gøre. Høringsfristen er sat til d. 26. september 2024.
Husk også at deltage i Christianshavns lokaludvalgs borgermøde om linjeføringen torsdag d. 5. september 2024 kl. 19, som afholdes hos Yacht Service. Tilmelding til dette arrangement er nødvendigt.
Nyhedsbrevet indeholder også lidt nyt fra sejlerskolen og en beretning fra dommerbåden.
Med venlig hilsen
Bestyrelsen
I dette LynetteNyt kan forvente at høre mere om:
-
Udkast til høringssvar
Bestyrelsen
Svar på høring af miljøkonsekvensrapport for M5 Indsendt af bestyrelsen for Sejlklubben Lynetten,...
-
Min første kapsejlads
Kamilla Bjørn
Planen var lagt og jeg skulle afsted på min første kapsejlads med Pogostar med Søren som kaptajn....
-
Sejlerskolens spalte
Bodil Vestergaard
Sejlerskole og uddannelse til sejlads er et af de vigtige og bærende elementer i SK Lynetten. ...
LynetteNyt 2024 september
-
Udkast til høringssvar
Svar på høring af miljøkonsekvensrapport for M5
Indsendt af bestyrelsen for Sejlklubben Lynetten, hjemmehørende i Margretheholm Havn
Indledningsvist vil vi kvittere for de afholdte informationsmøder, og det udtrykte ønske om dialog og interessen for bidrag til forslaget til M5, som endnu ikke er besluttet, og derfor kan justeres efter den gennemførte høring.
SK Lynetten peger fortsat på en tunnelløsning mellem Prags Boulevard og Refshaleøen som den korrekte løsning. Vi har tidligere peget på en forskydning af havnen mod øst som et alternativ ved etablering af en højbane, men denne løsning er med valget af en dæmning og bro som transportvej til opfyldning af Lynetteholmen ikke hverken optimal eller attraktiv. SK Lynetten har høj prioritet på en samlet havn – og evt. højbane foreslås rykket så langt mod vest som muligt (en bue uden om havnen).
Planlægning af M5 foregår parrallet med udbygningen af Refshaleøen, som bygger på bl.a. ønsket om transformation og respekt for kulturarv og kreative miljøer. Også Metroselskabet formulerer et ønske om at bevare kulturarv og rekreative områder (og afbøde gener i etableringsfasen) og at understøtte byplanlægningen, og SK Lynetten undrer sig derfor over, hvis valget falder på en (delvis) destruktion af Margretheholms Havn. Vi vil pege på, at de overordnede visioner (for både byudviklingen og fremtidssikring af den offentlige transport) må understøtte valget af en tunnelløsning.
Margretheholm Havn er bygget og drevet af Sejlklubben Lynetten og er en af Danmarks største lystbådehavne. Havnen er anlagt og opbygget af sejlklubbens medlemmer i 1975, og vedligeholdelse og udvikling i havnen foretages den dag i dag af Sejlklubben, hvilket giver en helt særlig stolthed, et unikt medejerskab og tilhørsforhold til havnen. Margretheholm Havn en havn for alle, der er en høj diversitet på havnen, og mennesker fra mange forskellige ståsteder i livet og byen, og klubben tilbyder og rummer en række aktiviteter som f.eks. juniorsejlads, sejlerskole, Dansk Søredning og dykkerklub. Det er vores vurdering at denne diversitet og lokale forankring bidrager positivt ind i et kvarter, som står overfor en voldsom byudvikling.
Havnen har i dag 736 bådpladser, som er belagt af xx sejlbåde, xx motorbåde. Hertil kommer xx antal overnatninger fra gæstesejlere, der besøger havnen og København. Der er i øjeblikket 324 på venteliste til en fast plads i havnen.
I miljøkonsekvensrapporten beskrives tre løsninger for, hvordan M5 skal føres forbi Margretheholm Havn, nemlig tunnel, vidadukt og dæmning. Af de tre løsninger, er det tunnelløsningen, der understøtter, at vi kan bevare havnen og dens miljø. Vi kan konstatere, at denne løsning stort set ikke får noget plads i rapporten, hvilket kunne tyde på, at den administrativt er nedprioriteret – selvom det af informationsmøderne fremgik, at de forskellige løsningsforslag er beskrevet mhp at politikerne kan træffe afgørelse på et oplyst grundlag.
Ud over interessen fra sejlklubbens medlemmer og havnens øvrige brugere, så er en brugerdrevet, levende og attraktiv havn også i tråd med udviklingsstrategierne fra Københavns Kommune og By & Havn, der i disse år netop sætter stor fokus på at bevare og udvikle de rekreative områder, samt at sikre, at et bredt udsnit af borgere har direkte adgang til at bruge havnen og vandet. Endelig ønsker København Kommune og at støtte foreningslivet i byen, hvilket Sejlklubben Lynetten også ø, der vil blive taget højde for i linjeføringen.
Sejlklubben Lynetten peger på løsningen, hvor M5 føres igennem en tunnel under havnen. Skulle det blive viadukt- eller dæmningsløsningen, der vælges, har vi en række supplerende bemærkninger og anbefalinger, da vi ikke synes, at rapporten i tilstrækkelig grad belyser, hvilke konsekvenser anlæggelsen og driften af de to løsninger har for havnen og det foreningsliv, der udfolder sig her.
I valget og udformning af løsning bør man særligt holde sig for øje at:
Det skal sikres, at der er det samme antal bådpladser til samme type både
I følge rapporten står havnen til at miste ca. 30 % af bådpladserne enten helt (ved permanent opfyldning til dæmning) eller midlertidigt (ved anlægsarbejde til vidadukt).
Rapportens figur 4.33, side 78 viser den planlagte linjeføring for M5 gennem havnen.
Sammenlignes dette med havnens bådpladser i dag, står vi til at miste alle pladser på broerne 5-9, samt halvdelen af pladserne på bro 4 (pladserne på den side af broen, der vender mod dæmningen/viadukten).
I alt berøres 424 pladser, dvs. knapt 58 % af havnens pladser, og ikke 30 % som angivet i rapporten.
Det fremgår desuden, at arealet er ca. 40.000 kvm.
På rapportens side 105 (figur 4.72) og side 418 (figur 14.14) er der udpeget et areal, hvor der kan anlægges nye pladser som erstatning for de tabte.
Det fremgår her, at det område der ligger mellem Østmolen og dæmningen er beregnet til knapt 20.000 kvm – dvs. halvdelen af det havneareal, der tænkes opfyldt. Det nævnes, at der her kan etableres nye ponton-broer og bådpladser. Det skal dog nævnes, at arealet er ”ukurant” og derfor næppe kan anvendes fuldt ud. Derudover vil der i dette område, være en række støv- og støjgener fra lastbilerne.
Det fremgår ligeledes, at der er ca. 10.000 kvm mellem den sydligste del af dæmningen og dækmole til havnen. Vi vurderer ikke, at der kan etableres egentlige broer/bådpladser der – da alle faciliteter er på den nordlige side af havnen, men dette område vil kunne være ”venteområde” for både, der afventer broåbning, og såfremt dækmolen fjernes (har p.t. ingen funktion) ville det give mulighed for en forlængelse af bro 1 med yderligere bådpladser.
Ved viaduktløsningen beskriver rapporten, hvordan bådpladserne i den inderste del af havnen genetableres, og kan benyttes af “mindre fartøjer”. I dag er størstedelen af havnepladserne optaget af sejlbåde. Det antages på rapportens side 508, at passagen under viadukten har en frihøjde på 8 meter. Dette betyder, at den del af havnen ikke kan benyttes af stort set alle mastebærende både (med undtagen af fx. små joller som optimistjoller, der normalt opbevares på land. Dette gør den inderste del af havnen ubrugelig for 68 % af de både der pt. ligger på pladserne.
Skulle man – på trods – vælge fast overjordisk forbindelse må det være en viadukt med reetablering af de inderste pladser med sigte på motorbåde, joller og evt. Andre former for sejlsport.
Sikre faciliteter af samme omfang og standard (herunder bådværft og skibsproviantering)
En havn er ikke bare bådpladser, der er også brug for faciliteter nødvendige for sejlsporten. Det være sig klubhus (med toiletter og bad), fællesområder (med grill osv), vinteropbevaring for både, adgang til kran og mastekran, mulighed for at køre både til og fra havnen osv.
I rapporten beskrives det, hvordan anlægsarbejdet vil påvirke landarealer bl.a. foreslås værftet fjernet og den planlagte linjeføring placeres midt i havnens eneste slæbested, som skal genetableres for at både, der køres på trailer, kan tages op og sættes i vandet. Der er i rapporten ikke angivet, hvor slæbestedet tænkes genetableret.
Det fremgår dog, at 4.8.7 (side 105) at vinteropbevaring, klubhus, toiletter og cafe vil blive bevaret. Vi gør opmærksom på, at der p.t. er to klubhuse og beskrivelsen af hvilke faciliteter, der kan bevares fremstår lidt usikker.
Sikre at sejlklubben ikke splittes i to dele
Prøvestenen er nævnt som en mulighed for erstatning af nedlagte bådpladser. Der er ingen fysisk sammenhæng mellem de to havneområder, og det vil være stort set umuligt for Sejlklubbens personale at drifte de to geografiske enheder. Vi ønsker ikke, at havnen (og/eller klubben) som resultat af M5 splittes i to.
Prøvestenen er i dag slet ikke færdig som havn, og en løsning med at flytte halvdelen af Sejlklubben Lynetten derned, vil ikke understøtte at der generelt er brug for flere bådpladser i København end der er i dag.
Vi bemærker i den sammenhæng også, at antallet af borgere i København er konstant stigende. Således er forventningerne (i flg. Danmarks Statistik), at befolkningsantallet i København alene vil stige med over 30.000 de næste 15 år – og hertil kommer en del fra Frederiksberg og omegnskommunerne, som har et ønske om at dyrke sejlsport og sejlads, og er medlemmer i Sejlklubben Lynetten, da det hidtil har været en attraktiv havn. Der er generelt lange ventelister til bådpladser langs hele østkysten af Sjælland.
Sikre at der er en realistisk plan for, hvordan dele af bådpladserne kan flyttes midlertidigt eller permanent, hvis de skal det.
Størstedelen af de afhjælpende handlinger, der nævnes i rapporten ift. de store uhensigtsmæssigheder, der er for sejlklubben og Margretheholm Havn, hvis der anlægges en viadukt eller en dæmning gennem havnen, er nævnt som “mulige” og “forventelige”. Der er i vores perspektiv tale om store anlægsprojekter, som både kræver velvillighed fra By & Havn samt finansiering. Af informationsmøderne er det fremgået, at der er en villighed til at afbøde markante gener, men at spørgsmålet om kompensation vil fremgå af en folketingsbeslutning.
Vi opfordrer derfor til, at hvis der besluttes en løsning, hvor mere end halvdelen af den nuværende Margretheholm Havn lukker, at det så kun vedtages, såfremt der er fremlagt en realistisk og finansieret plan for, hvordan havnens drift skal fortsætte. Vi minder i den forbindelse om, at en båd ikke er at sammenligne med en bil, som blot kan parkeres et andet sted i nærheden, og at der er lange ventelister til bådpladser i hele Københavnsområdet.
Det er selvsagt ikke rimeligt, at sejlklubben og klubbens medlemmer skal belastes økonomisk af M5.
Det bør undersøges, om linjeføringen hen over havnen kan justeres, så belastningen af havnen ikke bliver så omfattende
Skulle man på trods af vores indsigelser alligevel vælge højbane eller viadukt vil vi pege på, at den rykkes længere mod vest – i en buen omkring havnen, f.eks. i ”sporet” til en tunnel (figur 4.48):
Havnens brugere bør sikres mod støj- og luftforurening
Det fremgik af informationsmøderne, at der i etableringsfasen uundgåeligt vil være gener i form af støj, støv og trafik, men at man vil afbøde de værste virkninger. Sk Lynetten henstiller, at dette hensyn også tages til sejlere der enten opholder sig på båden eller kommer som gæstesejlere på besøg i havnen.
Vi henstiller, at der vælger løsninger der også i driftsfasen støjer mindst muligt.
Det bør sikres, at vandkvaliteten og vandmiljøet i og omkring havnen løbende kontrolleres
Afslutning
Som kuriosum kan vi ikke lade være med afslutningsvis at nævne, at spørgsmålet om CO2 jo optager alle, og at det også virker som om dette argument bliver brugt lidt i flæng. Vi har fået en bro til lastbiltransport af jord til Lynetteholmen – selvom det på CO regnskabet måske var bedre med skibstrafik. København og Københavns havn tager stadig imod store krydstogtskibe selvom de virkelig er CO2-belastende (sejlere).
-
Min første kapsejlads
Planen var lagt og jeg skulle afsted på min første kapsejlads med Pogostar med Søren som kaptajn. Men der blev planerne ændret og jeg stod pludselig på dommerbåden sammen med Bent fra kapsejladsudvalget.
I første omgang ærgrede jeg mig, da jeg havde glædet mig til at mærke suset fra båden, som jeg krydsede Biscayen med sidste sommer. Nok om det, der skulle ikke lyde tre skud i havnen, før afgang fik jeg klare instruktioner om hvilke flag der skulle op og de blev sat. Vi kom ud til start bøjen, jeg smed anker og Bent målte op. Det var helt fantastisk at se bådene stille og roligt komme fri fra land. Skiltene blev sat op om hvilket sejllads der skulle sejles. Tiden nærmede sig og bådene gjorde klar, flere var også forbi for at hilse på og spørge til sejladsen, Bent var klar med svar og en påmindelse om at læse sejladsbestemmelserne.
Bent skød, tog tid og jeg stod klar ved flagene, det var spændene og utroligt lærerigt og til slut skrev jeg tiderne ned som de blev dyttet ind. Der skete mange ting, men allerbedst var jeg mødte Bent med en viden, jeg kunne tage med mig videre. Sikke en flot aften med debut som dommer.
Efterfølgende da vi kom i land, skrev vi resultaterne ind i beregning og mødte alle kapsejlerne i skipper stuen, sikke en stemning.
Jeg vil komme med en klar opfordring til alle med sejl, kom med til kapsejlads og husk at læs sejlladsbestemmelserne.
God vind - Kamilla
-
Sejlerskolens spalte
Sejlerskole og uddannelse til sejlads er et af de vigtige og bærende elementer i SK Lynetten.
Praktisk sejlads – status 2024
Vi har et godt team af dygtige og engagerede sejlere, der er (frivillige) instruktører i praktisk sejlads, og vi har i år 8 hold med elever, der går til sejlads med sigte på duelighedsbevis og 3 hold, der har bestået tidligere og nu går til Trim og rutine.
Teoretisk undervisning i navigation og sejlads
Vi har brug for en ekstra underviser, der kan bidrage til vinterens teoretiske undervisning i navigation efter Dansk Sejlunions regler for duelighed. Hvis du har Y 3, så er det selvfølgelig en fordel, men hvis du blot har duelighed og sejlerfaring OG har lyst til at bidrage med dette vigtige arbejde til klubben så hører jeg gerne fra dig – og allerhelst inden 6-september.
Y 3
Vi udbyder p.t. ikke kursus i Yachtskipper 3, men har overvejet at tilrettelægge dette, hvis der er 8, der har lyst til at deltage.
Hvis du har lyst til at deltage i dette, hører vi gerne fra dig, så vil vi undersøge mulighederne.
Venlig hilsen
Bodil Vestergaard
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. Tlf 2190 2553
I dette nummer af LynetteNyt kan du læse nyt fra sejlklubben. Bladet er denne gang udgivet i digitalt format, som gør det nemmere at læse på computerskærm og mobiltelefon. Hvis du ønsker printet version, kan du henvende dig på havnekontoret i åbningstiden.
Vi har modtaget et debatindlæg fra Tine Rehné Jensen. Hvis du ønsker at bidrage til debatten via LynetteNyt, kan du sende dit indlæg til
Tre vigtige datoer i den kommende tid:
- Ligger du i vandet og har fast plads, skal du være på egen plads senest 1. april.
- Stander hejs holdes 13. april kl. 14:50
- Dit årsmærke skal være på båden senest 1. maj
Kontoret holder åbent til kl. 14 lørdag d. 13. april, hvor du kan hente årsmærker.
Med venlig hilsen
Michael Broberg Møller, Redaktør
I dette LynetteNyt kan forvente at høre mere om:
-
Ny sæson venter
Formanden
Forårsjævndøgn eller allerede bag os, dagene bliver hastigt længere, og mange af os er godt i gang med...
-
Medlemsmøde
Bestyrelsen
Hermed invitation til medlemsmøde tirsdag den 16. april kl. 19 i Bestikket. Dagsorden: 1. Generel...
-
Årsmærker
Havnekontoret
Vi er nået til karry-gul ! Husk du skal have afhentet og placeret årsmærket på båden senest 1....
-
Nyt personale
Bestyrelsen
Bestyrelsen har modtaget den kedelige meddelelse, at vores havnefoged Jan Toft Rasmussen af...
-
Vinteren er snart ovre og foråret står for døren
Havnekontoret
Og vores kran er lovet færdig til d. 2. april så både på A- og C-pladserne også kaldet "1 maj...
-
Status på havnekontrakt
Bestyrelsen
På generalforsamlingen blev der stillet spørgsmål ved, hvorfor vi ikke bare – som Sundby – kunne...
-
Dialogmøder med By&Havn vedr. Havnereglement for København Havn
Formanden
By&Havn havde indkaldt alle sejlklubber, roklubber og andre brugere af Havnen. Til stede var 2...
-
Referat fra generalforsamlingen
Bestyrelsen
Referatet fra seneste generalforsamling blev lagt på hjemmesiden d. 22. februar 2024. Det kan...
-
Debatindlæg fra Tine Rehné Jensen
Tine Rehné Jensen
Bevar vores havn Margretheholms Havn er fysisk skabt af Sejlklubben Lynettens medlemmer, og...
-
Beretning fra Klubhusudvalget
Klubhusudvalget
Ca. en gang om måneden mødes klubhusudvalget,for at planlægge hvilke nye projekter der er og...
-
Nyt fra Sejlerskolen
Sejlerskolen
Der er stadig få ledige pladser på årets praktiske del til duelighed. Vi sejler i Folkebåde med 3...
-
Havneudvalget
Havneudvalget
Havneudvalget har haft sit første møde efter generalforsamlingen. Vi hilser den nye Havnefoged,...
-
Navngivning af DS-bøjer
Havneudvalget
Hvad skal DS-bøjerne hedde? S/K Lynetten vedligeholder tre bøjer for Dansk Sejlunion, som ligger ved...
-
Sikker havn
Havneudvalget
Der er opsat nye redningsposter på broerne. Det er vigtigt, at du orienterer dig om, hvordan de...
-
Ny placering til DSRS
Redaktør
For at få plads til Dansk Søredningsselskabs nye rib, har de fået ny placering på ydersiden af...
-
Info om Copenhell
Redaktør
Igen i år bliver der Copenhell. De gør klar den 18. juni og festivalen løber til og med lørdag nat den...
LynetteNyt 2024 marts
-
Ny sæson venter
Forårsjævndøgn eller allerede bag os, dagene bliver hastigt længere, og mange af os er godt i gang med at forberede den nye sæson.
Bestyrelsen startede sæsonen med lidt uventede opgaver som følge af, at Airo Bjarking – en måned efter generalforsamlingen – valgte at trække sig som formand for sejlklubben og medlem af bestyrelsen. Der er grund til at takke Airo for en uvurderlig indsats for klubben de senere år.
Bestyrelsen har som konsekvens heraf foretaget en ny konstituering; Rahlf Nielsen (tidligere næstformand) blev valgt og er trådt til som formand. Rahlf ønsker at beholde ansvaret for kapsejlads – uden stemmeret - hvilket bestyrelsen har imødekommet. Camilla Bjørn er trådt ind i bestyrelsen uden porte følge – med stemmeret. Bodil Vestergaard blev valgt som ny næstformand.
Bestyrelsen har fokus på at få løst de opgaver, der følger af generalforsamlingen om at komme videre på oprydning på land; herunder afklaring af forhold vedr. Jyden, som – blandt andre - de kritiske revisorer havde stillet spørgsmål om. Det skal understreges, at bestyrelsen i arbejdet med Jyden får rådgivning af - og arbejder tæt sammen med vores advokat.
Det er på mange måder det lille private ”årshjul” der står for døren: bådene skal vaskes og poleres inden de igen skal i vandet – og for nogle er det modsat: både, der har overvintret i deres rette element skal måske lige skal en lille tur på land og ses efter. Vi håber på godt vejr til alle.
Som led i dette er også, at vi skal huske at få hentet årsmærket, som jo skal side i stævnens bagbord side, så det er nemt for personalet at overskue. Dette årsmærke indikerer både, at du er medlem af klubben og at du har betalt din ansvarsforsikring. Så husk også at medbringe dokumentation for betalt forsikring, når du henter dit årsmærke.
I klubbens årshjul er det en tradition, at vi sætter en ny stander op som symbol på, at vi er i gang med ny sejlersæson. Det er den 13. april, og vi håber at se rigtigt mange.
-
Medlemsmøde
Hermed invitation til medlemsmøde tirsdag den 16. april kl. 19 i Bestikket.
Dagsorden:
1. Generel orientering
2. Uddybning af status på kontraktforhandlinger med By og Havn
3. Havnereglement for Københavns Havn og betydning for os
4. Initiativer til oprydning på havn og plads
5. Nyt fra udvalgene
6. Evt.
Vi håber at se rigtigt mange og ser frem til en konstruktiv dialog.
Venlig hilsen
Bestyrelsen
-
Årsmærker
Vi er nået til karry-gul !
Husk du skal have afhentet og placeret årsmærket på båden senest 1. maj. Årsmærket skal placeres i stævnen på bagbord side.
Vi vil gerne yde den service, at vi udvider åbningstiden lørdag den 13. april, hvor der er stander hejsning om eftermiddagen. Du kan – den lørdag – frem til kl. 14 afhente årsmærke på kontoret.
-
Nyt personale
Bestyrelsen har modtaget den kedelige meddelelse, at vores havnefoged Jan Toft Rasmussen af helbredsmæssige årsager ikke kan vende tilbage.
Bestyrelsen har valgt at ansætte Frank Petersen som havnefoged, og rigtigt mange kender ham fra hans virke som havneassistent.
På den administrative side har vi måttet sige farvel til Camilla og har nu ansat 2 deltidsmedarbejdere. Mia Dittmer Isbye er allerede startet og Katharina Saaek Larsen starter i begyndelsen af april måned.
Tag godt i mod de nye !
Vi har måttet tage afsked med Anders, og forventer inden længe at ansætte en ny havneassistent.
Bestyrelsen vil sammen med personalet gøre sit ypperste for, at vi dette forår sikrer drift og søsætning til alle tilfredsstillelse.
-
Vinteren er snart ovre og foråret står for døren
Og vores kran er lovet færdig til d. 2. april så både på A- og C-pladserne også kaldet "1 maj plads" må gerne begynde at røre på sig og er velkommen til at ringe til havnefogeden for at booke en tid til søsætning. Alle andre vil blive inviteret i slutningen af april.Mastekranen er pt. ude af drift på grund af en rusten hydraulikcylinder og den udbedres snarest.Vi har årsmærker og frihavnsmærker, så kom forbi havnekontoret med jeres forsikringenspapirer og få et årsmærke inden 1. maj.Husk at lægge jeres båd tilbage på plads ind d. 1. april.Lidt info om hvad der sker i havnen / årshjulDer sat en port op på sydmolen, så beredskabet kan komme ind på havnen, når der er store arrangementer på Refshaleøen og broen er oppe.Stativer med medlem.nr. er der ringet til, og alle uden medlem.nr. vil blive fjernet snarest.Der vil være vand på landplads til Påske.Vi har ca 20 pæle der skal rammes, vi prøver at få dem sat inden 1. maj.De bedste hilsnerHavnekontoret -
Status på havnekontrakt
På generalforsamlingen blev der stillet spørgsmål ved, hvorfor vi ikke bare – som Sundby – kunne lande en 20 årig kontrakt.
Den uopsigelige del af vores kontrakt er udløbet, og det betyder, at vi nu kan opsiges med 2 års varsel. Ellers er kontrakten uændret. Det er fra forskellig side nævnt, at vi ved en sådan opsigelse vil skulle ”rydde op”, dette er dog ikke tilfældet, hvis By&Havn vælger at opsige os (jf. advokat).
Det er nu godt 1½ år siden, vi havde et møde med By&Havn om at starte forhandlinger om ny havnekontrakt.
By&Havn lagde på det tidspunkt op til, at de ønskede en hurtig proces – og der var lagt op til at vi kunne få en længevarende kontrakt mod afgivelse af noget af vores nuværende landareal. Som det tidligere er oplyst, har der været forelagt og drøftet planer og forslag om både spejlvending og en 8-talsløsning (flytning af en del af havnen mod øst).
Herefter gik processen i stå, og By&Havn har været ret fraværende siden vores møde den 6. marts 2023, idet de aflyste senest aftalte møde. Drøftelserne har herefter primært bestået af dialog mellem henholdsvis vores og By&Havns advokater, samt vores møder med vores advokat.
I modsætning til Sundby Havn er der for vores område flere uafklarede projekter, som kan berøre havnens arealer; herunder Metrobyggeri og udviklingen af Refshaleøen.
Det senest vi blev stillet i udsigt – via advokaten – var en lang række hensigtserklæringer for bevarelse af vores havn – med ændringer/erstatningsområder som følge af bl.a. Metro – mod at vi ville ændre den nuværende 2 årige opsigelsesfrist fra By&Havn til 1 år – men i det udkast til tillæg, vi fik tilsendt var der kun indbygget en kort passus om forkortet opsigelsesfrist, men ingen modydelser.
Bestyrelsen har derfor valgt i december måned at meddele By&Havn:
der kom indeholdt kun en passus om forkortet opsigelsesfrist.
Bestyrelsen har derfor valgt i december måned at meddele By&Havn:
”Vi er vidende om, at der er en række uafklarede forhold i relation til plangrundlag/lokalplan, Metroføring og REDAs planer, som gør det vanskeligt for B&H at træffe beslutninger for området/Margretheholms havn; herunder at indgå aftale om den længevarende kontrakt, der har været stillet os i udsigt.
Vi ser frem til fornyede drøftelser, når der er større klarhed og plangrundlag for området.”
Vi har – til vores store overraskelse – end ikke modtaget en kvitteringsskrivelse for vores henvendelse.
Bestyrelsen overvejer de næste konkrete tiltag – men der skal som bekendt være to til tango…
Nærmere orientering på medlemsmøde.
-
Dialogmøder med By&Havn vedr. Havnereglement for København Havn
By&Havn havde indkaldt alle sejlklubber, roklubber og andre brugere af Havnen.
Til stede var 2 jurister fra By&Havn, Johannes og Mette.
Ved første møde var der 7 repræsentanter fra sejlklubber, heraf 2 fra Sejlklubben Lynetten til stede.
Ved møde nr. 2 var der ca. 15 deltagere, primært fra roklubber.
Københavns Havns søområde strækker sig fra Prøvestenshavnen i syd til Svanemøllehavnen i nord, ind igennem Havnen og ud forbi Kalvebodløbet. Margretheholms Havn er en del af Københavns Havn og dermed underlagt Havnereglementet for Københavns Havn.
Reglementet er gældende for både erhvervsfortøjer og fritidsfartøjer af enhver art. Der findes et afsnit der omhandler Sejlads med Fritidsfartøjer.
Alle, som er fører af et fartøj i Københavns Havn, har pligt til at gøre sig bekendt Havnereglementet. Det kan findes på By&Havns Hjemmeside. Vi påtænker at lægge et Link på Lynettens Hjemmeside.
By&Havn havde indkaldt til Dialogmøderne, fordi man er i gang med at revidere Reglementet, primært fordi man har lukket Lynetteløbet og indført trafikseparering i Kronløbet.
Juristerne startede med at understrege, at Københavns Havns Havnereglement er overordnet lokale Havnereglementer med videre. Hvis der er ”konflikt” mellem det lokale og det overordnede, så er det altså reglerne i Københavns Havns Havnereglement der er gældende!
De anbefalede i øvrigt, at lokale havnereglementer blev omdøbt til ordensreglementer. Det tror jeg ikke vi vil gøre i S/K Lynetten.
Der var kun få umiddelbare ønsker til ændringer/tilføjelser til Reglementet.
Men både blandt sejlere og roere var der enighed om, at badende i havnen ofte giver anledning til farlige situationer – man ønsker en skærpelse af skiltning om badning forbudt, samt bedre håndhævelse.
Juristerne svarede, at der som udgangspunkt, er badeforbud i Havnen – det gælder også i Margretheholms Havn. Badning er kun tilladt, hvor det fremgår af skiltning.
Der var blandt sejlere og roere enighed om, at efter politiet var begyndt at ”patruljere” i deres RIB i Havnen, så var antallet af hændelser med hurtigt sejlende fartøjer faldet meget – man ønsker dog Politiets tilstedeværelse intensiveret.
Der var ligeledes problemer med udlejningsbåde og tømmerflåder med flydende barer – de føres ofte af personer, der har ringe eller ingen kendskab til sejlads – ofte er føreren beruset. Man ønsker reglerne med udlejningsselskaber skærpet, så de har pligt til at føre kontrol med deres både.
Det blev oplyst, at der også var afholdt Dialogmøder med erhvervsdrivende i Havnen, herunder turbådsselskaber og udlejningsselskaber.
Dialogen fortsætter: der er mulighed for at komme med digitalt input til det nye Reglement fra den 13. marts til den 21. april. Det kan ske på By&Havns hjemmeside.
Der vil blive afholdt et havneseminar den 11. juni, hvor havnereglementet vil være på dagsordenen.
Det nye Havnereglement forventes udsendt ultimo 2024.
Andre oplysninger:
By&Havn arbejder med at indføre standarder for sikkerhed på Havnen – regler for redningsstiger mm. De kommer også til at gælde for lystbådehavnene.
Afslutningsvis oplyste By&Havn, at man arbejder med at indføre zoner på vandet af forskellig art:
Vi kender til badezoner, men man påtænker også at indføre zoner for husbåde, Byliv og events, grønne zoner, maritime kulturarvszoner mm.
Rahlf
-
Referat fra generalforsamlingen
Referatet fra seneste generalforsamling blev lagt på hjemmesiden d. 22. februar 2024. Det kan læses her:
-
Debatindlæg fra Tine Rehné Jensen
Bevar vores havn
Margretheholms Havn er fysisk skabt af Sejlklubben Lynettens medlemmer, og løbende vedligeholdt ved medlemmers frivillige arbejdskraft. Det er unikt, og vi har et helt enestående sammenhold og socialt miljø.
Havnens eksistens er truet pga. den manglende forlængelse af kontrakten med By og Havn. I praksis kan vi blive stillet i en situation, hvor havnen indenfor 2 år skal være rømmet. På klubbens generalforsamling 2024 blev dette forhold bagatelliseret af den siddende bestyrelse og end ikke ført til referat.
Derfor dette opråb til aktiv håndtering.
Vi er nødt til at acceptere de forhold, som vi ikke kan ændre på. Derfra må vi arbejde på at få de bedst mulige forhold for klubben i Margretheholms Havn.
Argumentet for By og Havns manglende vilje til indgåelse af kontrakt har været fastlæggelse af metroføring samt ringvej. Begge forhold er overordnet på plads nu. Derfor nytter det ikke noget at se passivt til og håbe, at “nogen” vil havnen det bedste og sørger for dens overlevelse. Vi skal handle nu og få en aftale med Byg og Havn, men også skabe en dialog med Københavns Kommune, så sejlklubben bliver en del af den udviklingsplan, som er under udarbejdelse lige nu. Lader vi uvisheden og passiviteten fortsætte, kommer der en eskalering i udmeldelse af medlemmer og dermed ingen klub.
Kontrakten er det primære forhold for fastholdelse af medlemmer og klubbens overlevelse, men følgende forhold er også nok så væsentlige for at kunne drive en sejlklub:
- Klubbens primære funktioner – anlæg og materiel – skal fungere
- Klapbroen - skal være tryg at passere og med de bedst mulige åbningstider
- Den daglige drift - tilgængelig, synlig og serviceorienteret
Lad os se realiteterne i øjnene og stå sammen!
Klapbroen
er blevet en realitet, men vi kan arbejde på at forbedre gennemsejlingsforholdene.
Metro – høj bane /viadukt
bliver en realitet om lidt. Forhåbentligt ført nedgravet under havnen.
Vi kan udvise rettidig omhu for de gener/ændringer som en udførelse af metro vil afstedkomme, og
planlægge for det i god tid.Ny kommuneplan med boligudvikling på Refshaleøen
bliver en realitet, og det er vigtigt med en dialog med kommunen hurtigst mulig om integration i planerne. Det kan
ved rette tilgang være en positiv udvikling
for klubben.Brug kompetencerne og kræfterne bedst muligt!
Kontrakt
Lad dem - som er gode til at forhandle komme til bordet med By og Havn. Brug en erhvervs-jurist, hvor det er nødvendigt.
Giv plads til dem, som har viden og kan hjælpe med forberedelse af forhandlinger – så vi får det bedst mulige udgangspunkt.
Høringssvar
Lad dem - som er har evnen til at opsamle nødvendig viden, og er gode til formulere sig – tage opgaven.
Men lad dem også håndtere netværket med andre interessenter.
Klapbro
Lad dem – som har fået erfaringen med brugen af broen, som har set de ringe oversigtsforhold og har kendskab til søfartsregler – tage dialogen med brovagten /By og Havn, for dette kan forbedres.
Daglig drift
Lyt til medlemmernes ønsker - og find vej til en mere målrettet og fleksibel drift, og lidt service til vores forhåbentlig fortsat mange gæstesejlere.
Tilpasset indretning af havnen
Lad medlemmerne (og erhvervslejere) komme til bordet omkring tilpasset indretning, og til at prioritere funktioner - for der vil komme perioder med mindre plads.
Medlemsmøde
Hermed en opfordring til et medlemsmøde i åbent forum, hvor vi kan drøfte:
- Hvad der udfordrer klubbens fremtid?
- Hvilke tiltag kan imødegå udefrakommende trusler?
- Hvordan kan vi få tiltagene til at ske?
- Hvilke kompetencer kan vi bidrage med?
- Og andre forhold, som er relevante
Bestyrelsen har, efterfølgende mit første opslag i Facebook gruppen med opfordring til et møde, indkaldt til et medlemsmøde. Agenda er ikke kendt, men
-
Beretning fra Klubhusudvalget
Ca. en gang om måneden mødes klubhusudvalget,for at planlægge hvilke nye projekter der er og hvordan de kan gennemføres. (Oftest den 2 torsdag aften i måneden)
Nye projekter opstår, når medlemmer af udvalget bliver opmærksom på slitage eller ser muligheden for at finde kreative løsninger på behov, som kan forbedre rammerne til gavn for brugerne af klubhusene.
Så en deltagelse i klubhusudvalget har tre formål:
Dels at opspore og iværksætter forbedringer i klubhusene, til gavn for medlemmerne.
Dels via gennemførelsen af projekterne at fremme medlemmernes tilknytning til sejlklubben.
Dels at give medlemmerne mulighed for at fortsætte i den ånd som sejlklubben opstod af, og som skabte Danmarks største selvbyggerhavn.
For at fremmen selvbyggerånden vil udførelsen af projekterne i videst muligt omfang skulle gennemføres med pligttimer. Hvilket også fremmer nye medlemmers tilknytningen til klubben og understøtter deres sociale relationer i sejlklubben.
I år har vi forskellige forbedringer/vedligeholdelse i klubhusene på bedding. Klubhusene har jo efterhånden stået i mange år, så udvendig vedligeholdelse er påkrævet.
Klubhusene:
Udskiftning af vinduet i restaurationslokalet på første sal mod øst. (Kræver ekstern entreprenør)
Udskifte yderdøre og maling af vinduer på terrassen 1. sal mod øst.
Ellers er der, og bliver der i løbet af året, løbende en række mindre forbedringer på bygningerne og inventaret, som klubhusudvalget finder nødvendigt at foretage, for derefter at tilrettlægge hvordan arbejdet udføres.
Klubhusudvalget tager gerne imod nye medlemmer som ønsker at engagers sig i Klubbens ve og vel.
Venlig hilsen
Klubhusudvalget
Mail:
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. -
Nyt fra Sejlerskolen
Der er stadig få ledige pladser på årets praktiske del til duelighed. Vi sejler i Folkebåde med 3 elever i hver båd. Se hjemmesiden under Sejlerskolen/tilmeldinger.
Derimod er der ikke flere plaser på vores overbygningskursus – Trim og Rutine. De sejler i vores Spækhugger og supplerer med sejlads i J 70.
Kontroller din redningsvest !
I samarbejder med Dansk Søredning/Søsportens Sikkerhedsråd vil vi gerne invitere interesserede til at komme og få en indføring/undervisning i, hvorledes man tjekker sin oppustelige vest. Af hensyn til antallet af Sejl-sikkert instruktører vil vi gerne have et nogenlunde antal på deltagere, og tilmelding kan ske på her: https://www.lynetten.dk/j41/index.php/sejlerskolen/sejlerskole-tilmeldinger/tjek-din-redningsvest
eller
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. inden den 5. april.Arrangementet finder sted torsdag den 18. april kl. 19 i Bestikket, så vi er klar til den nye sejlsæson !
-
Havneudvalget
Havneudvalget har haft sit første møde efter generalforsamlingen. Vi hilser den nye Havnefoged, Frank, velkommen, og den vigtigste prioritet består for nuværende i at fortsætte den gode dialog med ham, og bidrage til, at han kommer godt på plads i sin nye rolle. I samarbejde med ham vil vi bl.a. arbejde for at få sat Pligtarbejdet godt i system. Næste pligtarbejderweekend afholdes således 20. og 21. april.
Vi har arbejdet på at lave en aktivitetsplan for året, som inkluderer bedre lys på havnen og afskiltning, færdiggørelse af projektet ”sikkerhed på havn” samt en flot folder om Lynetten til medlemmer og gæstesejlere. Listen er ikke fuldstændig og vi vil løbende opdatere her i LynetteNyt.
-
Navngivning af DS-bøjer
Hvad skal DS-bøjerne hedde?
S/K Lynetten vedligeholder tre bøjer for Dansk Sejlunion, som ligger ved Saltholm. De skal navngives, og der vil være en præmie for hver bøje du finder navn til. Navnene bliver afsløret til Stander hejs.
Send dine forslag til
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. inden d. 9. april 2024Husk at angive nummer ved navnet, så det passer med placeringen på kortet nedenfor.
Bøjerne har klubben haft ansvaret for en del år. Sidste år blev de gået igennem af havneudvalget. Vi sejlede ud med Margrethe på en god forårsdag, hvor vi fornyede ankre, kæder og bøjer. Nu har de nye bøjer haft en sæson i vandet og bliver taget ind for vinteren for at blive sat ud igen, når sejlsæsonen starter.
-
Sikker havn
Der er opsat nye redningsposter på broerne. Det er vigtigt, at du orienterer dig om, hvordan de anvendes, så du ikke er i tvivl, når situationen opstår. På posterne er der opsat vejledning, som du også kan se nedenfor.
FLID har også lavet en video med instruktioner, som du kan se på YouTube.
-
Ny placering til DSRS
For at få plads til Dansk Søredningsselskabs nye rib, har de fået ny placering på ydersiden af Østmolen. Skurene er ankommet, og er sat på pladsen. De vil blive malet i den kommende tid.
Vi vender tilbage i et kommende LynetteNyt med mere om Søredningen, når de er kommet på plads.
Herunder kan du se billeder fra den første del af indflytningen.
Velkommen til Dansk Søredningsselskab på deres nye placering.
-
Info om Copenhell
Igen i år bliver der Copenhell. De gør klar den 18. juni og festivalen løber til og med lørdag nat den 22. juni.
Der betyder ændrede trafikforhold i de dage. De benytter uddannede trafikofficials igen i år, og vi kan selvfølgelig bare køre ind til havnen – der vil dog være en omvej (som sidste år). Vi kan risikere at blive spurgt om vores ærinde. Trafikofficials bliver instrueret i, at hvis personer angiver, at de skal til sejlklubben, så er der fri passage.
Kortet over omvejen vil senere blive lagt på vores hjemmeside. Belært af sidste års godt fyldte affaldscontainere vil arrangørerne af Copenhell sørge for, at vores containere ekstraordinært bliver tømt om søndage
LynetteNyt er sejlklubbens medlemsblad. Bladet udkommer for øjeblikket 7 x årligt, men der arbejdes på at ændre rammerne således at der stadig udgives trykte blade i et begrænset omfang. Samtidig intensiveres den elektroniske udgivelsesfrekvens af nyheder og baggrund på medlemsnettet.
findes herunder
LynetteNyt November 2024 | LynetteNyt november 2024 |
LynetteNyt September 2024 | LynetteNyt september 2024 |
LynetteNyt Maj 2024 | LynetteNyt maj 2024 |
LynetteNyt Marts 2024 | LynetteNyt marts 2024 |
LynetteNyt Januar GF 2024 | LynetteNyt januar GF 2024 |
LynetteNyt September 2023 | LynetteNyt September 2023 |
LynetteNyt GF 2023 | LynetteNyt GF 2023 |
LynetteNyt December 2022 | LynetteNyt december 2022 |
LynetteNyt September 2022 | LynetteNyt september 2022 |
LynetteNyt Maj Juni 2022 | LynetteNyt Maj Juni 2022 |
LynetteNyt GF 2022 | LynetteNyt GF 2022 |
LynetteNyt Januar 2022 | LynetteNyt Januar Februar 2022 |
LynetteNyt November December 2021 | LynetteNyt Movember December 2021 |
LynetteNyt September Oktober 2021 | LynetteNyt September Oktober 2021 |
LynetteNyt August 2021 | LynetteNyt August 2021 |
LynetteNyt Juni/ Juli 2021 | LynetteNyt juni/juli 2021 |
LynetteNyt Maj GF 2021 | LynetteNyt Maj GF 2021 |
LynetteNyt Maj 2021 | LynetteNyt Maj 2021 |
LynetteNyt April 2021 | LynetteNyt April 2021 |
LynetteNyt Marts 2021 | LynetteNyt Marts 2021 |
LynetteNyt Februar 2021 | LynetteNyt Februar 2021 |
LynetteNyt Januar 2021 | LynetteNyt Januar 2021 |
LynetteNyt December 2020 | LynetteNyt December 2020 |
LynetteNyt November 2020 | LynetteNyt November 2020 |
LynetteNyt Oktober 2020 | LynetteNyt Oktober 2020 |
LynetteNyt September 2020 | LynetteNyt September 2020 |
LynetteNyt August 2020 | LynetteNyt August 2020 |
LynetteNyt Juni 2020 | LynetteNyt Juni 2020 |
LynetteNyt Maj 2020 | LynetteNyt Maj 2020 |
LynetteNyt April 2020 | LynetteNyt_April_2020 |
LynetteNyt Marts 2020 | LynetteNyt_Marts_2020 |
LynetteNyt Februar 2020normal nummer | LynetteNyt Februar 2020 normal |
LynetteNyt Februar 2020 / Generalforsamlings nummer | LynetteNyt Februar 2020 |
LynetteNyt Januar 2020 | LynetteNyt Januar 2020 |
UdgivelseArtikler Lynettenyt December 2019 Lynettenyt November 2019Lynettenyt oktober 2019Lynettenyt Oktober 2019jan-2019
Dato: maj 2018
- Stander til tops
- Strid om kultur lukker Flakfortet for sejlere
- Alt har jo en ende
- Æresmedlem Bjarne Hansen
- Nyt fra havnechefen
- Gang i juniorarbejdet
- Jubilæumsfest for os alle
- Meget affald på havbunden ud for Amager Strandpark
- Nye skærpede regler mod vanvidssejlads med vandscootere
Dato: Januar 2018
- Mod de store vidder og horisonter
- Årsberetning fra Kapsejladsudvalget - 2017
- Havneudvalget
- Sejlerskolens årsberetning
- Generalforsamling
- Ny bogholder i klubben
- Broforkvinder/mænd søges
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008