Personale infojulemand.png

Vi må desværre meddele at vores Havnefoged Jan Toft er sygemeldt. Jan blev syg den 23. november, på arbejde, kort før medlemsmødet. Jan blev kørt på hospitalet og fik konstateret en blodprop i hjernen. Jan er ved godt mod og det går fremad. Vores tanker går til Jan og hans familie.

Tak, til personalet med flere som hjalp i den vanskelige situation. Vi glæder os til at Jan kommer tilbage, vi ved det står klart, at han er den rette for os alle.

Praktisk info

Kontoret er aktuelt lukket på grund af sygdom, da Camilla er syg. Havn, telefon og mail betjenes.

juletræ.pngJul og Nytår

Havn, Klub og Restaurant er lukket fra den 22. december 2023.

Kontoret er åbent den 2. januar samt den 4. januar 2024 mellem 8.30 og 11.00 samt 15.00 og 18.00 herefter følger normal drift og vinteråbningstider fra 8. januar 2024.

Generalforsamling

Generalforsamling_2024_husk.pngPå hjemmesiden findes dagsorden og tidsfrister m.v.

14 dage før generalforsamlingen udsendes LynetteNyt med blandt andet regnskab, forslag til budget, endelig dagsorden og forslag til ændringer af såvel vedtægter som havnereglement.


GLÆDELIG JUL

Glædelig_jul_2023_bestyrelsen.png

Junior- og Jolle afdelingen

Henrik Sonne er desværre ramt af sygdom. Henriks helbred har igennem en lang periode givet Henrik en række udfordringer. Henrik har meddelt at han træder ud af bestyrelsen.

Stor tak til Henrik for det store arbejde, som han har bidraget med, gennem tiden som Junior-og Jolle formand.

Beretninger fra udvalg

Her kan du læse beretninger fra udvalgene (i alfabetisk rækkefølge):

Beretning fra Aktivitetsudvalget

Året 2023 blev præget af skiftende begrænsninger på at få tilmelding til klubbens arrangementer.

Vi har holdt stander op, foredrag - førstehjælpskursus - pinsetur - Skt. Hans sommerfest - stander ned – julebanko og børnejul.

Det lykkedes udvalget med stor succes at afviklede stander ned, medlemmer markerede afslutningen på sejlsæsonen 2023.

Klubbens traditionsrige julebanko kom også i hus i år, og med mange gode gevinster og hygge. Tak til Jan Messmann.

Det var bestemt ikke nødvendigt at aflyse børnejul. Det kan man ikke med alle de glade børn som kan råbe så højt, at julemanden kommer sejlene ind til klubben.

Børnejul gik ind med et brag, tak til alle der fik julen på plads til glæde for alle.

Det var desværre ikke alle traditionerne, der kunne holdes i hævd.

Krebsegilde 2023 blev aflyst, da der ikke var tilmeldte nok i år. Og så var der mangel på hjælp for dem, der vil have Krebsegilde op at stå.

Aktivitetsudvalget ser på, om vi skal lave andet næste år 2024.

I september blev der sat telt op i havnen, og der var en stor sommerfest med mad og musik der kunne høres over hele havnen. Der kom mange medlemmer.

En stor tak til de 7 fra festudvalget der knoklede for at det lykkes.

Aktivitetsudvalget_2023_fest.pngAktivitetsudvalget_2023_julemand.png

Aktivitetsudvalget/ Festudvalget søger

Har du en ide til et arrangement, som du gerne vil bidrage til, så send en mail til udvalgsformanden på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.. Eller ring 2929 1632.

Festudvalgs gruppen har bidraget med stort engagement, og jeg takker for jeres bidrag. Gruppen har med stort engagement leveret mange gode idéer til fremtidige arrangementer, som vi forhåbentligt ikke bliver forhindret i at gennemføre i det nye år 2024. Jeg takker mange gange for jeres indsats.

Til alle medlemmer, tak for i år

God Jul og et godt Nytår

Leif Tvede / Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. / 2929 1632

Beretning fra Havn- og pladsudvalget

I 2023 har fokus i Havn- og Pladsudvalget været på at styrke sikkerheden på havnen. Vi ønsker at skabe en mere tryg havn for vores medlemmer og ligeledes opnå certificering som sikker havn.

 I 2022 fik vi havnen gennemgået af en sikkerhedsekspert, som præsenterede sit grundige arbejde for bestyrelsen. Bestyrelsen og Havn- og Pladsudvalget blev derefter enige om at give Lynetten et tiltrængt sikkerhedsmæssigt løft.

For eksempel var mange af de gamle sikkerhedsstiger enten gået i stykker eller svære af benytte pga. diverse tovværk, desuden var de ikke lette at få øje på. Efter alt udstyret var bestilt gennem en leverandør på FLID-messen, så viste det sig dog, at en række beslag og andet materiale havde forkerte dimensioner i forhold til bestillingen.

I en koordineret indsats mellem dygtige pligtarbejdere og medlemmer af Havneudvalget lykkedes det dog at få det hele til at fungere, så vi nu snart kan bryste os af at have en både charmerende og sikker havn.

I forlængelse heraf, så har vi i Havn- og Pladsudvalget også fået et tættere samarbejde med Søredningen på plads, som grundlæggende set betyder, at de i 2024 får bedre forhold på havnen og hurtigere kan komme sejlere til undsætning, og at vi samtidigt kan glæde os over, at de gerne vil benytte vores havn som base. Derudover har Søredningen tilbudt at holde oplæg om sikkerhed og sø redning for vores medlemmer.

For at hjælpe Juniorafdelingen og en ny generation af sejlere har Havn- og Pladsudvalget sammen med pligtarbejdere og havneassistenten, Anders, også forbedret jollebroerne i det forgangne år.

Sidste år forbedrede vi flydebroerne, men der var brug for endnu nogle forbedringer, så jollerne bl.a. ikke kunne komme i klemme under broerne og blive beskadiget. Hermed vil vi også gerne sende et signal til eksisterende og nye medlemmer om, at Lynetten anser junior- og Jolle afdelingen som en meget vigtig del af havnen og er villig til at investere i de unge sejlere.

Vigtigt for Havn- og Pladsudvalgets arbejde i 2023 har også været at bidrage med arbejde og indsigter til Bestyrelsens løbende dialog med By og Havn. Udvalget har ad flere omgange leveret mere eller mindre detaljerede skitser af en mulig fremtidig havn til Bestyrelsen i forsøget på at fremtidssikre havnen så godt som muligt – også selvom eller netop fordi - By og Havn kan have planer om at overtage flere arealer i vores eksisterende havn ifm. med en eventuel kommende metro.

Havn- og Pladsudvalget har i 2023 også prioriteret forbedringer af havnen i kategorien ”nice to have”. Således har alle pladser i havnen nu fået et skilt, hvoraf bredden fremgår. Dette er en fin hjælp til gæstesejlere, månedsliggere, det faste personale, men det kan også hjælpe med at give pælene i havnen en længere levetid, eftersom det derved bliver mindre sandsynligt, at gæster forsøger at lægge til i en plads, der er for lille.

Derudover har vi i udvalget igennem længere tid arbejdet på en fin informationsfolder om havnen, som både gæstesejlere, nye og gamle medlemmer kan have glæde af. Via denne folder vil man via en såkaldt QR-kode også kunne tilgå aktuel information om havnen online. Vi regner med, at folderen ligger klar i Havnekontoret inden sejlsæsonen går i gang i 2024.

I fin dialog med Bestyrelsen og Havnekontoret ser det nu ud som om, at vi er lykkedes med at finde en god model for pligtarbejdet, så nye medlemmer kan afvikle pligttimer lettere end tidligere, og havnen dermed kan vedligeholdes på en mere bæredygtig måde i både økonomisk og social henseende. Anders på Havnekontoret kommer således til at være den kontaktperson, som nye medlemmer kan henvende sig til, når de gerne vil aflægge pligtarbejde, og han koordinerer med udvalg og havnefogeden.

Afslutningsvis vil vi i Havneudvalget gerne slutte af med at med at takke to medlemmer, som ikke længere har mulighed for at tage del i udvalgets arbejde, nemlig Mikal og Jonas. Mikal er ude for at sejle jorden rundt, og er dermed lovligt undskyldt, mens Jonas har fået job hos Lego i Billund, hvilket er mindre imponerende men alligevel ok 😉 Samtidig har vi haft fornøjelsen af at byde velkommen til to nye medlemmer, nemlig Simon og Calle, der er kommet ind i udvalget med både god energi og en rigtig fin forståelse for havnen. Endelig har vi i udvalget også haft glæde af at rådføre os med Michel i forhold til de grønne områder.

Sidst men ikke mindst vil vi i Havn- og Pladsudvalget også meget gerne takke den nye havnefoged, Jan, og det gode faste personale på havne for et stærkt samarbejde i det forgangne år!

Beretning fra Kapsejladsudvalget

Udlægning af bøjer i vores kapsejladsområde:

Vi startede som sædvanlig med udlægning af vores kapsejladsbøjer: På grund af det store forbudsområde, der blev etableret øst for Refshaleøen i forbindelse med anlægget af Lynettenholm fase 1, valgte vi igen at lægge en bøje ud vest for Middelgrundsfortet – Dette for at give vores Bandeledere større muligheder for at lægge nogle fornuftige baner. Den nye 3. er bøje blev dog kun benyttet få gange. Til gengæld var den til glæde for andre sejlklubber.

Det betød at 5 gule bøjer skulle klargøres inkl. nye kæder på et par stykker af dem. Det klarede Bjarne, så bøjerne kunne komme ud medio april.

Aftenmatch

Første aftenmatch afholdt 2. maj med 8 kølbåde og 4 joller til start. I løbet af sæsonen blev det til 15-18 både pr. aftenmatch.

Det blev til i alt 15 sejladser på ”rundbaner” mellem udlagte og faste sømærker.

På trods af udfordringerne med det forbudte område og fjernelsen af faste mærker, lykkedes det vores bandeledere og besætning på Margrethe at lægge nogle gode baner!

Husk, alle kan deltage i Klubbens aftenmatcher – certifikat er ikke absolut nødvendigt.

Klubmesterskab For DH både

Igen 3 sejladser før, og 3 efter sommerferien – som en del af aftenmatcherne. Når det samlede resultat beregnes, bruges de 4 bedste resultater. Mesterskabet er opdelt i 2 løb: et for store DH både og et for mindre DH både.

Klubmester 2023 for de store både blev: First 31.7, Veja, med Mattias Bodlund ved roret.

I løbet for mindre DH både blev det Molus 24, Solaima, Kim Hansen der vandt.

Tillykke til vinderne.

Amagercup

Planlagt til lørdag den 13. juni 2023. Vi måtte desværre aflyse: kun en tilmeldt spækhugger og 2 kølbåde.

Rundt om forterne

Lørdag den 20. august: 8 deltagende både, heraf 4 Lynette skolebåde (folkebåde), virkeligt flot.

Igen (sidste gang) start ved Trekroner, rundt om Middelgrundsfortet, Flakfortet, syd om Middelgrunden og tilbage til Middelgrundsfortet og i mål – ca. 14 sømil. En sejlads for alle – uden flyvesejl.

Let vind fra øst og letskyet.

2 løb: DH både: og vinderen blev: Granada 27 352 Havkatten, Jacob Nørbjerg fra Sundet. Skolebådsløbet:  877 Joyce vandt – S/K Lynetten.

Kapsejladsudvalget_2023_Rundt_om_forterne_1.pngKapsejladsudvalget_2023_Rundt_om_forterne_2.png

J70

Både den forgange vinter og den kommende deltager båden i vintertræning hver weekend sammen med andre J70 Klubbåde i området.

Bøjer op:

Medio september: 4 bøjer bjærget – men vi har desværre mistet bøje 3 – ved Middelgrunden. Tidligt op med bøjerne pga. etablering af stort forbudsområde øst for Trekroner.

Kapsejladsudvalget vil bruge vinteren til at ændre vores kapsejladsområde: Det er slut med at sejle kapsejlads øst for Trekroner, så vi må nok rykke banerne lidt sydpå – vi er i kontakt med vores kapsejladsvenner i Langelinie og Sundby.

SneCup

Når dette skrives, har vi endnu ikke afholdt SneCup 2023 – så I kan nå at stille op og nyde sne øl og varm suppe efter sejladsen!

Kapsejladsudvalget

Bent Andersen, Bjarne Hansen, Mattias Bodlund, Lars Frandsen, Tom Nielsen samt vores nye medlem Calle Nielsen.

Tak til udvalget samt de trofaste gaster på Margrethe, og andre, der har bidraget til afvikling af S/K Lynettens kapsejladser i løbet af året.

Kapsejladsudvalget

Beretning fra Klubhusudvalget

Ca. en gang om måneden mødes klubhusudvalget, for at planlægge hvilke nye projekter der er og hvordan de kan gennemføres.

Nye projekter opstår, når medlemmer af udvalget bliver opmærksom på slitage eller ser muligheden for at finde kreative løsninger på behov, som kan forbedre rammerne til gavn for brugerne af klubhusene.

Desuden har udvalget imellem møderne haft ørerne åbne for ønsker hos medlemmerne, som kan gavne brugerne af klubhusene.

I det sidste budgetår har klubhusudvalget faciliteret gennemførelsen af nedenstående projekter:

Klubhus Øst:

  1. Energioptimering klubhus Øst og Vest.
  2. Ventilation i toiletter og bade øst og vest, samt i restaurationskøkken.
  3. Morgenmadammeskab og køleskab i mellemgang
  4. Hylder og udhængsskab i mellemgang.
  5. Ny opvaskemaskine, hylder og holder i tekøkken v. Bestikket
  6. Renovering af indvendige døre i mellemgang ved toiletter.
  7. Gulvet i hyggeriet er slebet og olieret.
  8. Montering af to nye døre i Juniorafdeling og en i glasfiberværkstedet.
  9. Skab til rengøringsvogn i Skipperstuen
  10. Nye anverfere og kroge på vinduer Bestikket og restaurant
  11. Nye bordplader på bordene i Bestikket.
  12. Murerarbejde toiletgulve herre og damer
  13. Nye plexiglas i udhængsskabe ved broer.

Vestersøhus:

  1. Renovering af Pergola, inkl. nye vinduer
  2. Opbygning af ny muret gril v/ pergola
  3. Nye parasoller og lys på terrasse ved klubhus.
  4. Renovering og hylder i el-skabsrum.
  5. Nye køkkenlåger i køkkenet.
  6. Nye ventilationsriste til baderum
  7. Nye vinduer i Rygeriet.

Som det ses, er det mange forskellige projekter, som kræver forskellige kompetencer.

Hvor det er muligt, inddrager vi de mange kompetencer pligtarbejderne har.

Dermed bliver udførelsen af projekterne aktiviteter, der fremmer nye medlemmers tilknytningen til klubben og understøtter deltagernes sociale relationer i sejlklubben.

Så en deltagelse i klubhusudvalget har tre formål:

Dels at opspore og iværksætter forbedringer i klubhusene, til gavn for medlemmerne.

Dels via gennemførelsen af projekterne at fremme medlemmernes tilknytning til sejlklubben.

Dels at give medlemmerne mulighed for at fortsætte i den ånd som sejlklubben opstod af, og som skabte Danmarks største selvbyggerhavn.

Beretning fra Sejlerskoleudvalget

Sejlerskolen stod i foråret ekstraordinært for VHF-kursus SRC, hvor ca. 30 medlemmer deltog i et kursus, der var arrangeret i samarbejde med VHF-skolen. Den enkelte kunne efter kurset tage prøven online, hvorefter man kan få certifikat.

I forhold til den teoretisk undervisning afsluttede 13 elever i februar 2023, og der re nu gang i et nyt kursus med 18 elever.

Der er sket ændringer af bekendtgørelsen, hvilket betyder at alle elever efter dette års undervisning skal afslutte med en on-lineprøve som en forudsætning for at kunne gå op til den del af prøven, som er kort/planlægning af tur.

Sejlerskoleudvalget_2023_baad_m_elever.png33 elever var sommeren 2023 tilmeldt praktisk sejlads. 27 af dem gik op til prøve og alle bestod. Censor er tilfreds med vores sejlerskole.

Som noget nyt tilbød vi i år eleverne at de kunne deltage i kapsejladsen Forterne Rundt – og 4 både var meldt til. Der var begejstring over deltagelsen!

Der er mange entusiastiske sejlere i blandt vores elever – og rigtig mange, der synes godt om vores havn. Flere har købt båd, og vil gerne have plads hos os.

Der er grund til at takke alle elever og instruktører for dels den gode stemning og dels det store arbejde.

Flere har efterspurgt kursus til næste år i trim/rutine, og vi håber at kunne tilbyde sådanne kurser – men alle vores udbud kræver ressourcer.

Alle, der bare har tænkt på, om de kunne være med som frivillige i Sejlerskolen, skal bare invitere sig selv på en kop kaffe – så finder vi en opgave, der passer til den tid, du har til rådighed.

Sejlerskoleformand

Bodil Vestergaard