Skurvognsmøde vedr. Lynetteholm, anlæg af perimeter 2 samt ind- og udsejling gennem Kronløbet

Dato: 03-06-2024

Start 17.00 – slut 18.50

Til stede:

Hans Vasehus, (HV) Havnebygmester By&Havn, ordstyrer

Jan Krøyer Pedersen, Projektleder By&Havn

Maibritt - referent for By&Havn

Christian Søderberg, Projektleder COWI

Ulrik Andreasen, (UA) projektansvarlig i Aarsleff

Ca. 20 gæster tilstede til stede, heraf 3 fra Sejlklubben Lynetten.

Flere af gæsterne har tilknytning til ro- og kajakklubber.

Resumé:

Hans Vasehus bød velkommen og opfordrede kraftigt til, at man ikke sejler ind i forbudsområdet øst for Trekroner – markeret med gule stager med kryds betegnelse. Flere steder ligger stendæmningen få meter under vandoverfladen. HV nævnte, at forbudsområdet er vist på flere elektroniske søkort, bl.a. Skippo, som er gratis.

Der var dialog om forbedring afmærkning af Forbudsområdet. HV tog det til efterretning.

Tidsplan for fase 2 gennemgået. Den vil være færdig 2026.  HV gennemgik aktiviteter i forbindelse med omlægning af Kronløbet. Det vil ændre bredde flere gange frem til 2026. Den endelige bredde på det smalleste sted vil blive 240 m. Der er etableret et separat løb for lystbåde. Der er ikke taget stilling udførelsen til højvandsport.

Container terminal yderst på Nordhavnsområdet åbner 1. halvdel af 2025.

Der kører i øjeblikket omkring 270 lastbiler til modtagestationen om dagen.

Der blev igen klaget over støv fra lastbiler og fra losning at sten/skærver. HV nævnte som tidligere, at By&Havn ikke kan pålægge lastbilfirmaerne at dække lasten på vognene til.

De 2 bølgebrydere nord og syd for Trekronerfortet fjernes – bortset fra et område nord for Fortet, hvor det gamle Trekroner fort lå, og et udluftningsrør syd for Fortet.

Vandflyveren vil forsat starte og lande i området.

HV nævnte aktiviteter vedr. overbæring af kajakker mm fra Margretheholms Havn og Inderhavnen. Et arbejde, som Sejlklubben Lynetten deltager i. HV nævnte, at der måske på længere sigt kan komme en kanal mellem Margretheholms Havn og Inderhavnen. Dog kun for kajakker og lignende. Alt vedr. dette afventer dog endelig linjeføring for Metro M5.

Ulrik gennemgik arbejdet med etablering af perimeter 2: først afgraves den bløde bund – ca. 900.000 m3 er fjernet. Herefter bygges 2 parallelle stendæmninger, hvor imellem der fyldes sand, der fungerer som filter for det udsivende vand. Der er pt. Beskæftiget ca. 100 mand på projektet!

UA viste med billeder og illustrationer, hvordan man anvender avanceret 3D teknologi til at styre gravearbejdet, opbygning af stendæmninger og dokumentation for det udførte arbejde.

Rahlf