Kære Lynettesejlere

I dette nummer af LynetteNyt kan du læse regnskab, budget og rapport fra kritiske revisorer samt forslag til generalforsamlingen.

Bestyrelsens beretning vil blive offentliggjort på hjemmesiden umiddelbart op til generalforsamlingen.

Klubben afholder generalforsamling tirsdag d. 25. februar 2025. Husk at sætte kryds i kalenderen.

Med venlig hilsen

Redaktøren


I dette LynetteNyt kan forvente at høre mere om:


Indkomne forslag kan hentes til print her:

   Indkomne forslag til generalforsamling 2025

 

LynetteNyt 2025 februar

  • Indkaldelse til generalforsamling 2025

    Dagsorden for generalforsamling i S/K Lynetten (tidligere fremsendt sammen med LynetteNyt november 2024)

    Dato: tirsdag d. 25. februar 2025

    Klokken: 19:00

    Sted: S/K Lynetten, Klubhus Øst, Refshalevej 200, 1432 København K

     

    Dagsorden for den ordinære generalforsamling:

    1. Valg af dirigent
    2. Bestyrelsens beretning
    3. Fremlæggelse og godkendelse af regnskab
    4. Fremlæggelse og godkendelse af ydelser til klubben
    5. Fremlæggelse af budget
    6. Behandling af indkomne forslag
    7. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
    8. Valg af statsautoriseret revisor
    9. Valg af én kritisk revisor og suppleanter
    10. Valg af redaktør og webmaster
    11. Eventuelt

    Dirigenten kan foreslå, at der ændres på rækkefølgen af punkterne, hvis et eller flere forslag berettiger det.

    På valg i ulige årstal

    • Kasserer
    • Sekretær
    • Sejlerskoleformand
    • Akvititetsformand
    • Klubhusformand
    • Én bestyrelsessuppleant

    Desuden skal der jf. gældende vedtægter vælges statsautoriseret revisor, kritisk revisor, suppleant til kritisk revisor, redaktør og webmaster.

    Genvalg kan finde sted. 

    lynettenyt-2025-november-generalforsamling-2025.png

     
  • Regnskab

    Regnskab S/K Lynetten for 2023-24 modtaget fra ekstern revisor.

    Klik link nedenfor for at hente.

       Årsrapport 2023.24

     
  • Budget

    Budget for 2024-25 vil blive fremlagt på generalforsamlingen og er her vedhæftet som fil.

    Klik nedenfor for at hente.

       Budget 2024-25

     
  • Forslag til ydelser til klubben

    Forslag til ydelser til klubben vil blive fremlagt på generalforsamlingen og er her vedhæftet som fil.

    Klik nedenfor for at hente.

       Forslag til ydelser til klubben 2025

     
  • Rapport fra kritiske revisorer

    REVISIONSPROTOKOLLAT

    2023 – 2024

    Kritiske Revisorer, Sejlklubben Lynetten

    Der har været gennemført 2 revisionsmøder, den 20/3 2024 og den 3/1 2025.

    Efter hvert møde er kritiske bemærkninger vedrørende regnskab, forretningsgange og procedurer fremsendt til bestyrelsen i en revisionsrapport.   

    Generalforsamling 2024.

    Det første revisionsmøde drejede sig først og fremmest om en kritisk gennemgang af sidste års generalforsamling, hvis forløb efter KR´s vurdering var under al kritik.

    Den valgte dirigent var ikke sin opgave voksen, og KR anbefalede bestyrelsen at finde en ny kandidat til næste års generalforsamling.

    Bestyrelsens konstituering.

    Den valgte formand Airo Bjarking valgte at træde tilbage kort tid efter generalforsamlingen, hvorefter bestyrelsen konstituerede sig med næstformanden Rahlf Nielsen som ny formand samtidig med, at Rahlf beholdt posten som kapsejladschef. Suppleant Camilla Bjørn blev indvalgt i bestyrelsen uden portefølje.

    KR gjorde opmærksom på, at dette er vedtægtsstridigt. Alle medlemmer af bestyrelsen er valgt af generalforsamlingen, og hver har en stemme.

    Dette betyder også, at den nuværende formand ikke er valgt af en generalforsamling, hvorfor han efter KR`s vurdering skal stille op til valg for et år på generalforsamlingen i 2025. Dette fremgår ikke af indkaldelsen.

    KR har gjort bestyrelsen opmærksom på dette igen i januar 2025.

    Løbende revision.

    På mødet den 3/1 var regnskabet endnu ikke revideret, hvorfor tilretninger og efterposteringer ikke var foretaget af vor statsautoriserede revisor.

    KR koncentrerede sig derfor om at gennemgå saldobalancen pr. 30/9 2024 og sammenligne med de budgetterede tal.

    Det viser sig, at der er meget stor forskel på budgettallene og de realiserede tal.

    Man får indtryk af, at budgettet slet ikke er udarbejdet som den rettesnor, bestyrelsen har valgt at arbejde efter i det kommende år.

    Det er utilfredsstillende, fordi vore vedtægter har bestemt, at budgettet blot skal fremlægges til orientering for generalforsamlingen og altså ikke vedtages.

    Men det bør jo så betyde, at bestyrelsen skal sørge for at lave et retvisende budget, således at medlemmerne ved, hvad der kommer til at ske det kommende år.

    Budgettet skal være færdigudarbejdet og godkendt af bestyrelsen inden regnskabsårets start den 1/10.

    Såfremt bestyrelsen har planer om større investeringer, kunne de lægges frem for generalforsamlingen som et forslag til godkendelse og samtidig en godkendelse af, at man ønsker at bruge pengene fra vore renoveringsmidler.

    Det er glædeligt at konstatere, at sagen omkring ”Jyden”, som fyldte rigtig meget på sidste års generalforsamling, nu nærmer sig en afslutning. Hvor stort det endelige tab for klubben bliver, er endnu uvist. KR har anbefalet at vi tager hele tabet nu.

    På sidste års generalforsamling herskede der en del forvirring omkring begrebet ”foreningsformuen”.

    KR har derfor udbedt sig en fortegnelse over foreningsformuen, således at alle kan se, hvad det er for en størrelse. Vi har modtaget det svar, at formuen pr. 30/9 2024 udgør kr. 3.429.171, men ikke hvad beløbet dækker over.

      

    København den 28/1 2025

     

                  Kirsten Schäffner                                                               Jørgen Beiter

       Revisionsprotokollat

     
  • Forslag: Vedtægtsændring vedr. renoveringskontoen

    Forslag
    Vedtægtsændring vedr. disponering af midler fra hensættelseskontoen for renoveringsarbejder:
    Der tilføjes en note under Vedtægternes §8 punkt 6:

    Behandling af indkomne forslag: Her kan forslag til disponering af midler fra Hensættelseskontoen for renoveringsarbejder fremsættes: renoverings- og vedligeholdelsesopgaver for Havnen inkl. landareal og materiel samt bygninger og installationer: Forslag skal indeholde beskrivelse, begrundelse og budget.

     

    Baggrund
    På generalforsamlingen i 1997 blev der fremlagt og vedtaget et forslag om at starte en opsparing til renovering af det øst/vestgående landfæste. Begrundelsen var, at dele af landfæstet var skredet ud og man frygtede et større renoveringsprojekt medtilhørende store omkostninger i forbindelse med reetablering af landfæstet. Opsparingen bestod i et særskilt renoveringskontingent på 2* 50 kr. årligt. Beløbene blev hensat på en konto for renoveringsarbejder. Renoveringskontingentet har varieret over årene fra 2* 50 kr. op til 2*400 kr. årligt. Der er i nogle år også blevet overført den udisponerede del af årets overskud til Hensættelseskontoen for renoveringsarbejder. For tiden er renoveringskontingentet på 2*200 kr. årligt. Der er over årene opsparet mere end 10 mio. kr. på kontoen og der er brugt mere end 6 mio. kr. fra kontoen. Der er i årets regnskab et indestående på kontoen på over 3 MIO DKK – se regnskab.
    Eksempler på disponering af beløb fra Renoveringskontoen: bådhåndteringssystem (søjlekran og bådvogn), Renovering af bro 8, udskiftning af kølekapacitet og opvaskefaciliteter i køkkenet, nye udendørs møbler, udskiftning af el-system på broerne mm. Der er også en del forslag, der er blevet nedstemt.
    Bestyrelsen ønsker med forslaget at få formaliseret disponering af beløb fra Renoveringskontoen som beskrevet i ovenstående vedtægtsændring.

    Forslagsstiller: Bestyrelsen

     
  • Forslag: Renovering af slæbestedet

    Forslag
    Det foreslås, at belægningen på hele slæbestedet renoveres, og at det stabile underlag føres ud i vandet, så det giver understøttelse til bådtrailerne.

    Begrundelse
    Slæbestedet er i dag meget nedslidt og trænger til en grundig renovering. Det blev aldrig færdiggjort ordentligt tilbage i 1978, da havnen blev åbnet for vand, og senere forbedringer har primært bestået af mindre reparationer. Det foreslås derfor at etablere en langtidsholdbar løsning, der sikrer, at mindre både kan sættes i vandet uden problemer.

    Slæbestedet bidrager årligt med en ekstra indtægt på ca. 30.000 DKK til klubben, og denne indtjening forventes at stige, hvis slæbestedet bringes i bedre stand. En velfungerende løsning vil desuden reducere frustrationer blandt klubbens medlemmer og skabe en bedre brugeroplevelse for alle.

    Økonomi
    Tilbud på ovenstående renovering er på 350.000 dkk.

    Forslagsstiller: Bestyrelsen

     
  • Forslag: Renovering af tag på masteskur

    Forslag
    Taget er meget utæt og master og materiel bliver vådt. Det anbefales at udskifte den gamle tagbeklædning med en ny ståltrapez beklædning.

    Begrundelse
    Det eksisterende bølgepladetag er fra 1993 og en af de første produktioner uden asbest, som jo er kendt for sin ringe holdbarhed. Så tagpladerne smuldrer og revner i stor stil.

    Den eneste måde at sikre masteskuret bliver tæt og at taget kan holde fremover, er ved at udskifte tagbeklædningen, vindskeder, udhæng og tagrender.

    Økonomi
    Tilbud på ovennævnte udskiftning af tagbeklædning er på kr. 350.000

    Forslagsstiller: Bestyrelsen

     
  • Forslag: Renovering af servicebro

    Forslag
    Servicebroen renoveres. Vandforsyning genetableret samt at der bliver opsat strømmåler og fenderlister.

    Begrundelse
    Servicebroen giver mulighed for at lettere at vaske fribordet på bådene, da man kan stå i vandhøjde og arbejde. Derudover sikre servicebroen, at medlemmerne kan arbejde med højtryksrenser etc. uden at snavs og alger lander på nabobådene.

    Økonomi
    Ovenstående vil kunne udføres for 37.000 dkk

    Nedenstående skal ses som havneudvalgets forlag til forbedringer/vedligehold/løsninger. Vi er i udvalget åbne for andre/bedre løsninger, men vil gerne involveres hvis der findes radikalt anderledes løsninger.

    Servicebro

    Nuværende stand

    Umiddelbart er broen i grundlæggende i fornuftig stand.

    Dog:

    • Der mangler fenderliste på en del af broen
    • Eltavlens hus bør udskiftes med noget mindre interimistisk. Det er i oktober 2023 konstateret at der er spænding på udtagene. Der tændes for strømmen på tavlen for enden af bro 1.
    • Det ser ud til at holde med reb om metal-pælene, men en kæde ville nok være bedre.
    • Broen trænger til at blive rengjort for alger og fuglelort (højtryksrenset).

    Funktionalitet

    • Broen skal være let at anvende (lægge til, komme ned på, benytte).
    • Det skal medtænkes at broen er nem at vedligeholde for klubben/personalet.
      • Skal broen kunne tages på land og renses på bunden?
      • Skal det være muligt at afmontere vand / el (så broen kan flyttes og tages på land).
    • Et skilt der tydeligt angiver formålet. Fx ”Servicebro” der sidder på siden og fylder hele brættet i højden.
    • Klamper / fortøjningsreb, som på ventebroerne.
    • Genetablering af vandforsyningen (har før været trukket fra enden af en af broerne)

    Vandforsyning

    Vandforsyningen skal genetableres. Udvalget er i tvivl om, hvor vandet tidligere har været koblet på, men det bedste bud er for enden af bro 1.
    Der skal etableres noget, som slangen kan rulles op på ala det vi har på bådbroerne. Vi bør overveje om slagen skal være bedre fikseret, da broen er lidt mere udsat og da man ikke på samme måde har adgang til at samle den op, hvis den er blæst af.
    Det skal også overvejes at løsningen fungerer ved henholdsvis høj og lav vandstand.
    For både vand og strøm bør vi, i forhold til valg af løsning, overveje, hvordan det håndteres når/hvis broen skal på land for vedligehold.
    Oprydning bag broen
    Bag broen findes en gammel trækonstruktion der ikke længere er i brug. Vi er umiddelbart ikke klar over, hvad den har været brugt til, men Flemming har så vidt vides kendskab til det.
    Konstruktionen har som sådan ikke noget med servicebroen at gøre, men vi kan måske i sammen ombæring overveje, om den skal fjernes.

    Forslagsstiller: Bestyrelsen

     
  • Forslag: Sikkerhed på havnen

    Forslag
    Renovering af redningsstiger på broerne.

    Begrundelse
    I Margretheholms Havn er sikkerheden på havnen med udgangspunkt i rapport fra FLID blevet opgraderet. Der er opsat redningsposter og eksisterende redningsstiger på broerne er blevet renoveret. Der er fortsat udestående investeringer før sikkerheden i havnen er helt i top. Først og fremmest skal der opsættes gribereb langs Østmolen og der skal sættes håndtag op ved siden af de eksisterende stiger på broerne. Fremadrettet er det også nødvendigt at udskifte de renoverede stiger, da den tilbageværende levetid er begrænset.

    Økonomi
    Udgifter til investeringer over de første tre år er beskrevet i nedenstående tabel. Det forudsættes, at budgettet løbende forlænges med flere år efter vurdering af behovet for fornyelse af sikkerhedsudstyr.

    År

    1

    2

    3

    Stiger

    27.849,00 kr.

    74.264,00 kr.

    74.264,00 kr.

    Lys

    10.416,00 kr.

    27.776,00 kr.

    27.776,00 kr.

    Gribereb

    25.281,00 kr.

    -   kr.

    -   kr.

    Håndtag

    30.400,00 kr.

    -   kr.

    -   kr.

    Total

    93.946,00 kr.

    102.040,00 kr.

    102.040,00 kr.

    Her indkøbes første år:

    • Stiger 3 stk.
    • Lys 3 stk.
    • Tovværk 400 m med beslag
    • Gribehåndtag 38 stk.

    De to efterfølgende år indkøbes hver år:

    • Stiger 7 stk.
    • Lys 7 stk.

    Efter tre år vil 17 ud af 38 af de gamle stiger være udskiftet. Det vil være nødvendigt løbende at gennemgå standen af de gamle stiger med henblik på at revidere behovet for at fremrykke investeringen i nye.

    Der er indhentet tilbud fra Port Safety ApS med følgende stykpriser:

    • LifeLadder 9.283,00 kr. pr. stige
    • LightUnit 3.472,00 kr. pr. lysenhed
    • Grabline kit 25.281,00 kr. a 400 m.
    • Turtle Handhold 1.932,00 kr. pr. greb.

    Priserne fra Port Safety er med rabat for medlemmer af FLID. Der er forbehold for mængderabat på stiger på yderligere 10% ved køb af 12 stiger. Her kan muligvis forhandles en rabat med leverance af ekstra stige uden beregning ved leverance pr. 12. stige.

    Håndtagene anses for at være i den dyre ende. Der findes andre løsninger i FLID’s produktkatelog, og der er sendt forespørgsel på priser på disse. Det er antaget i budgettet, at der kan findes priser på håndtag til 800,00 kr. pr. stige eller billigere. Hvis håndtagene viser sig at blive billigere, vil budgettet blive justeret med indkøb af stiger og lys til et tilsvarende beløb for år 1.

    FLID’s produktkatalog kan findes her: https://flidhavne.dk/produktkatalog/

    Der er mulighed for løbende at søge Tryg Fonden om stiger. Sidst der blev søgt om stiger, blev havnen tildelt tre. Det er rimeligt at antage, at der vil blive givet tilsagn om flere stiger ved fremtidige ansøgninger. Stigerne fra Tryg Fonden er af en anden type og væsentligt dyrere (mellem 20.000 kr. og 30.000 kr. alt efter størrelse) end stigerne fra tilbuddet. Stigerne fra Port Safety er anbefalet af FLID og sikkerhedsmæssigt på samme niveau. De passer desuden godt til broerne i havnen og anses derfor som et fornuftigt og billigere alternativ.

    Placering af stiger og sikkerhedsudstyr
    Oversigt over opsætning af stiger fra FLID’s rapport.

    lynettenyt2025februar-forslag-sikkerhed-paa-havnen-1.png

    lynettenyt2025februar-forslag-sikkerhed-paa-havnen-2.png

    Forslagsstiller: Bestyrelsen

     
  • Forslag: Lys på landområderne

    Forslag
    Det foreslås, at der investeres i 20 galvaniserede lygtepæle med elinstallationer, som opstilles strategisk på havneområdet for at sikre optimal belysning.

    Begrundelse
    For at øge trygheden og sikkerheden på havneområdet foreslås installation af 20 nye lygtepæle. Dette vil forbedre belysningen på pladsområdet, gøre det mere sikkert at færdes efter mørkets frembrud og bidrage til en generelt bedre oplevelse for alle brugere af havnen.

    Dette projekt vil:

    1. Forbedre havnens generelle funktionalitet og brugervenlighed.
    2. Øge sikkerheden og trygheden for alle, der færdes på havnen, især i de mørke timer.
    3. Skabe bedre rammer for aktiviteter og ophold på havneområdet hele året rundt.

    Vi håber, at generalforsamlingen vil støtte dette forslag for at skabe en mere tryg og indbydende havn.

    Økonomi
    Udgifterne til projektet kan opdeles som følger:

    1. Lygtepæle:
      1. 20 stk. lygtepæle af 3 mm tykt rør med en diameter på 38 mm og 8 mm baseplade.
      2. Prisen for 20 stk. inkl. galvanisering og transport: Kr. 14.200,00
    2. El/lyskilde-installation:
      1. Pris pr. lygtepæl: Kr. 6.000,00-7.000,00
      2. Samlet pris for 20 stk.: Kr. 120.000,00-140.000,00
    3. Samlet udgift:
      1. Totalpris: Kr. 134.200,00 – Kr. 154.200,00

    Beslutning: Generalforsamlingen bedes tage stilling til, om der skal afsættes midler til dette projekt og give mandat til bestyrelsen til at igangsætte arbejdet med anskaffelse og opsætning af lygtepælene.

    Forslagsstiller: Bestyrelsen

     
  • Forslag: Vaskeplads til sejl

    Forslag
    Bestyrelsen anbefaler indkøb af materiale, så en sejlvaskeplads kan etableres relativt billigt via pligtarbejde.

    Begrundelse
    Flere medlemmer har udtrykt interesse i etablingen af en mindre plads til vask af sejl. At holde sejlene rene giver sejlene en længere levetid og en højere effektivitet. Det er svært at vaske sejlene på bådene pga. vind og pladsforhold, skal det omvendt gøres professionelt er det særdeles dyrt.

    Økonomi
    Pladsen vil koste ca. 21.000 dkk i materialer og ønskes etableret mellem Søredningen og Masteskuret ud mod vandet.

    Forslagsstiller: Bestyrelsen

     
  • Forslag: Indkøb af truck

    Forslag
    Det anbefales at investere i en Kalmar 7 el-truck til at erstatte den nuværende ældre diesel-truck. Denne model er en økonomisk og praktisk løsning, der passer til havnens nuværende og fremtidige behov.

    Begrundelse
    Havnens nuværende Hangcha dieseltruck er nedslidt og underdimensioneret i forhold til at betjene bådvognen. Dette medfører store vedligeholdelsesomkostninger, og der er risiko for, at den vil bryde sammen indenfor kortere tid. Efter undersøgelser og test af både diesel- og el-trucks har det vist sig, at el-trucks tilbyder en række betydelige fordele, især hvad angår driftsomkostninger, komfort og miljø.

    Kalmar 7 el-truck er en økonomisk og bæredygtig løsning til havnens behov. Den har markant lavere driftsomkostninger med et dagligt elforbrug på ca. 160 kr. sammenlignet med 304 kr. for diesel-trucken, hvilket giver en brændstofbesparelse på over 40 %. Samtidig kræver den mindre vedligeholdelse, da den har færre bevægelige dele, hvilket alt I alt reducerer serviceudgifterne med op til 50 %. Differencen i anskaffelsespris mellem en ny el- og diesel-truck vil således være indtjent i løbet af truckens brug på havnen .

    Derudeover giver El-truckens støjsvage og vibrationsfrie drift et meget bedre arbejdsmiljø for personalet og mindsker gener for bådejere og medlemmer. Trucken er kompakt og nem at manøvrere, samtidig med at den leverer tilstrækkelig trækkraft til havnens daglige opgaver. Lavt støjniveau forbedrer også sikkerheden under arbejdet.

    Endelige til den nye truck også give en effektivitetsgevinst, eftersom den vil bridrage til at reducere den tid, der bruges til at betjene bådvognen.

    På lang sigt er Kalmar 7 en fremtidssikret investering, der lever op til miljøkrav og tilbyder lavere samlede ejeromkostninger. Med en leveringstid på 7-9 måneder er der tid til at planlægge og installere ladeinfrastrukturen, hvilket gør den til en praktisk og fornuftig løsning.

    Økonomi og implementering
    Pris: Ca. 1.285.000 DKK (ombygning inkl. lader og tilpasning + el-kabelinstallation på 15.000–20.000 DKK).

    Budgettet kan delvist finansieres af besparelser i drifts- og vedligeholdelsesomkostninger samt en forventet længere levetid i sammenligning med den nuværende truck.

    Beslutning: Bestyrelsen anbefaler at godkende købet af en Kalmar 7 el-truck som en langsigtet løsning til havnens drift.

    Forslagsstiller: Bestyrelsen

     
  • Forslag: Luft til vand anlæg

    Forslag
    Det anbefales derfor at udskifte det eksisterende oliefyr med et Luft til Vand anlæg til fremtidig opvarmning af lokaler og vand i klubhus øst.

    Begrundelse
    Det eksisterende oliefyr er slidt og dyr i drift, og står for udskiftning. Det viser sig at en mere tidssvarende luft til vandanlæg, er billiger i drift og mere skånsomt for miljøet end et nyt oliebaseret anlæg.

    Begrundelse
    I stedet for at skulle investerer i et nyt oliebaseret anlæg, som kun bliver dyrere i drift i fremtiden, udskiftes til et luft til vandanlæg som er meget billigere i drift både her og nu og fremadrettet. Desuden er det mere en mere miljørigtig løsning.

    Økonomi
    Tilbud på luft til vandanlæg er på kr. 293.000 kr.

    Pris på nuværende olie forbrug 13.500 ltr. Fyringsolie pr. År = kr. 172.260 pr år

    Pris på el pr. år 31.469 KWh pr. år = kr. 62.939 pr. år.

    Drift besparelse pr. år kr. 109.321 kr. Anlæg afskrevet på ca. 3 år.

    Sparet CO2 pr. år = 29.880 kgCO2

    NB! Der kan søges om tilskud til etablering af anlægget fra statslig pulje, hvor stort dette tilskud vil blive, kan ikke siges på nuværende tidspunkt. Men nok ca. 10 - 15%

    Forslagsstiller: Bestyrelsen