Kære Lynettesejlere
I dette nummer af LynetteNyt kan du læse bestyrelsens beretning.
Klubben afholder generalforsamling tirsdag d. 25. februar 2025. Husk at sætte kryds i kalenderen.
Følgende bestyrelsesposter er på valg i ulige år:
- Kasserer
- Sekretær
- Sejlerskoleformand
- Akvititetsformand
- Klubhusformand
- Én bestyrelsessuppleant
Desuden skal der vælges en suppleant for 1 år, da suppleanten er indtrådt i bestyrelsen.
Følgende observatørposter er jf. vedtægterne på valg hvert år:
- Redaktør (LynetteNyt)
- Webmaster
Her har redaktøren meddelt, at han ikke stiller op til genvalg. Har du lyst til at stå for klubbens medlemsblad, kan du melde dig på generalforsamlingen.
I henhold til vedtægterne skal der vælges én kritisk revisor samt kritisk revisorsuppleant hvert år.
Opstilling til poster i bestyrelsen kan ske frem til valghandlingen på generalforsamlingen.
Med venlig hilsen
Redaktøren
Bestyrelsens beretning 2025
Kære alle,
Dette er Bestyrelsens årsberetning. Beretninger fra de enkelte udvalg blev udsendt med Lynettenyt januar 2024. Derfor vil Bestyrelsens kun fremhæve større ting fra de enkelte udvalgsområder – og ting der er sket siden.
Vi fik en lidt anderledes start på året end lige forudset:
Umiddelbart efter seneste generalforsamling konstituerede Bestyrelsen efter gældende regler.
På første ordinære Bestyrelsesmøde valgte Airo at trække sig fra Bestyrelsen under punktet ”Henvendelser”.
Kort efter holdt den resterende Bestyrelse et nyt konstituerede møde:
I vores overvejelser indgik 2 muligheder:
At indkalde til en ekstraordinær generalforsamling med valg af formand på dagsordenen eller
i henhold til vedtægternes § 12: Konstituering og tegningsret: Udtræder formanden af bestyrelsen konstituerer bestyrelsen sig med formand og næstformand.
Vi valgte det sidste!
Vi besluttede i enighed at Rahlf overtog formandsposten og Bodil næstformandsposten.
Bestyrelsen ønskede at skabe ro omkring havnens drift og ikke mindst omkring havnens personale.
Der er en krølle på denne konstituering: Rahlf var på Generalforsamlingen blevet valgt som kapsejladsformand – i den nye situation ville Rahlf gerne beholde denne funktion – dog uden stemmeret – dette for at bevare kontinuiteten på Kapsejladsområdet. I stedet indtrådte suppleant Kamilla som menigt medlem af bestyrelsen - med stemmeret!
Aktiviteter i løbet af året:
I slutningen af 2023 blev vores daværende havnechef pludseligt alvorligt syg. I januar blev det klart, at Jan desværre ikke kom tilbage og vi valgte at ansætte Frank – som var havneassistent – som ny Havnefoged.
Vi så muligheden for at ændre på strukturen blandt medarbejderne: i stedet for 3 havneassistenter gik ved ned til 2, dog således at Frank med sine kompetencer fortsat deltager arbejdet på Havnen. For at aflaste Frank på det administrative område, valgte vi at ansætte 2 administrative medarbejdere – på deltid. De skal ud over det administrative også tage sig af skranken/medlemsbetjening og yde støtte til Vivi i bogholderiet. Frank er naturligvis leder for området.
En af de særlige opgaver, som Havnen har arbejdet på i år, har været at få styr på forladte både og både uden opholdstilladelse. Der er bl.a. gjort ved hjælp af droneoptagelser.
Et ”ikke medlem” der lå på bro 9, har forladt havnen med båd i begyndelsen af 2025, bl.a. med hjælp fra Politiet.
I årets løb er der bortskaffet 5 både med ukendt ejer, ved bortsalg eller ophug.
Blandt bortskaffede både er også Jyden. Den sank august 2021 – samtidig med at den blev handlet.
Klubben tog den på land i oktober 2022 af miljø- og sikkerhedsmæssige årsager og endte med at få den skrottet og bortfjernet april 2024.
Klubben har via advokat gentagne gange gjort krav på betaling af udestående overfor ejer – det arbejdes der fortsat på. Der er planlagt et møde med advokater i marts.
At holde styr på hvilke både, der ligger i vores havn er en stor opgave, der kræver rigtig mange timer for Havnens personale, lige fra rundering på broerne til alvorlige samtaler. Og det koster rigtig mange penge for Klubben. Denne opgave fortsætter.
Når man går tur på havneområdet, synes jeg, at man at se, at der er kommet mere orden på området – ikke mindst område D. Og dermed mere plads til bådejere, der gerne vil have deres båd på land i vinterhalvåret.
Havnens personale har taget 110 både op med mast på land og i alt står der mere end 300 både på land. Det har også nødvendiggjort, at vi har anskaffet mange flere bådstativer til formålet.
Flere medlemmer er blevet slettet fra medlemslisten bl.a. på grund af manglende betaling og dokumenteret udlejning via Airbnb: I henhold til vores kontrakt med By&Havn er det ikke tilladt at drive erhverv på havnen, bortset fra de erhvervslejere, der er godkendt af By&Havn. Klubben betragter udlejning af båd som et erhvervsforhold.
Havnens personale holder ligeledes øje med, at en havneplads ikke indgår i handel af båd i havnen.
Medlemstal
Antal medlemmer 1184 ultimo 2024. Der er kommet 140 nye og 133 har forladt klubben i 2024.
Havn og plads
Havneudvalget har i 2024 haft fokus på at forbedre sikkerheden på havnen. Der er bl.a. sat nye redningsstiger op på broerne og der er ”ryddet op” i de eksisterende stiger inkl. Istandsættelse. Dette projekt fortsætter i 2025.
Der er ligeledes skaffet en god plads til Søredningens nye Klubhus.
På sidste generalforsamling fik vi det gode råd, at vi kunne reducere udgifterne til vandafledning ved at montere vandmålere på vandledningerne til broerne. Dette projekt var lidt større end først antaget, myndighedsgodkendelser, kontraventiler mm. Det projekt er nu ved at være afsluttet, så vi vil i 2025 se færre omkostninger til vandafledningsafgifter.
Vi takker Inge for den gode idé.
Pligtarbejde
Der er afleveret rigtig mange pligttimer i 2024 – både ved individuelle aftaler mellem medlemmer og havnekontoret men også ved to pligtarbejderweekender, hvor Havnekontormed personale, Klubhus og Havn og Plads har fundet relevante opgaver og fået det godt koordineret.
I forbindelse med pligtarbejderweekenderne viste Morgenmadammerne igen deres engement og serverede morgenmad for deltagerne.
Klubhus
I 2024 har klubhusudvalget haft fokus på klubhus Øst, hvor der var en del vedligeholdelsesopgaver som stod i kø, nu da klubhuset nærmer sig sit ca. 31-års jubilæum.
Alle yderdøre er nu udskiftet, de store vinduespartier mod øst og syd var utætte og angrebet af råd. De er nu blevet repareret til halv pris af omkostningerne ved en total udskiftning af partierne. Tagpappet ved terrassen på 1 sal var skredet og er nu fikset. Indvendige døre i stueetagen er blevet malet.
Klubhus Vest har i året fået nye gulve i herre- og dampbadene, ligesom loftet samme sted er blevet skiftet pga. en vandskade.
Måske kommende metro M5
Noget der har fyldt rigtigt meget i det forgangne år, er planerne om en mulig Metro M5 fra Hovedbanegården via Refshaleøen - den kommende Lynetteholm til Østerport station - og ikke mindst forbi vores Havn: over - eller under jorden.
Metroselskabet udgav i maj 2024 en miljøkonsekvensrapport på i alt 1000 sider, der beskrev projektet og ikke mindst en metrostrækning fra Prags Boulevard til Refshaleøen enten under eller som en højbane over vores havn omkring slæbestedet. I tilfælde af en løsning over jorden ville det betyde opfyldning af halvdelen af havnen fra bro 4/5 til bro 9. Som kompensation ville der blive etableret nye haveanlæg mellem øst-molen og dæmningen og ligeledes på sydsiden af havnen. Men ikke nok til at kompensere for de tabte havnepladser.
Forholdene blev nærmere beskrevet på et medlemsmøde i september 2024 – se referat.
I forbindelse med miljøkonsekvensrapporten blev der givet mulighed for at afgive høringssvar med kritik og ændringsforslag til projektet – deadline 26. september. Der blev indgivet mere end 800 svar - rigtig mange fra klubbens medlemmer og selvfølgelig også fra Bestyrelsen. Disse svar skulle sammenskrives til Hvidbog til Borgerrepræsentationen i løbet af efteråret 2024 og i sidste ende et anlægslovforslag i Folketinget i løbet af foråret 2025.
Fra flere sider, både politikere og By&Havn, blev der i efteråret udtrykt stor usikkerhed om tidsplan for anlægslovforslag og dermed hele projektet. Dette med baggrund i den manglende finansiering af projektet: Metroselskabet/Københavns Kommune kan ikke skaffe de 30 Mia som M5 koster, og der er ikke politisk flertal i Folketinget til at Staten skal medfinansiere projektet. Der foregår pt. politisk debat/forhandling om disse forhold.
Metroselskabet har efterfølgende igangsat supplerende miljøkonsekvensvurderinger der kommer til at fremgå af en samlet miljøkonsekvensrapport som forventes at være færdig i første halvdel af 2025, herefter høringsfase og politisk behandling i Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen – og så er der Kommunalvalg!
En del af Metroselskabets supplerede miljøkonsekvensvurdering er et afgrænsningsnotat, der lægger op til, at M5 fase 1 skal slutte med en højbanestation ved Prags Boulevard - altså før vores havn. Fase 1 skal efter planen afsluttes i 2035. Resten af M5 skal efter nuværende planer afsluttes i 2045. Der er altså stor usikkerhed om tidsplanerne for M5 projektet - der er dog sandsynlighed for, at Metro over- eller under vores havn udskydes en del år.
I et forsøg på at gøre politikere opmærksom på S/K Lynetten/Margretheholms Havn situation har vi haft møde med flere politikere:
Pernille Rosenkrantz-Theil – borgmesterkandidat for Socialdemokratiet og med transportudvalget. Der er udsendt referater fra begge møder.
By&Havn samt lejekontrakt
Som bekendt udløb Lejekontraktens uopsigelighed i december 2022.
Det betyder, at By&Havn kan opsige os med 2 års varsel til den 1. i en måned.
Vi har på forskellig vis gennem længere tid forsøgt at få en længerevarende lejeaftale med By&Havn.
Vi har haft en advokat til at hjælpe os med at få en lang kontrakt. Det førte til en del møder mellem vores og By&Havns advokat uden at der kom noget brugbart resultat ud af det.
Vi har efterfølgende genoptaget vores møder med By&Havn senest den 3. september 2024:
Uddrag:
”By&Havns position er fortsat, at der er for mange ubekendte for nuværende til at kunne tilbyde en ny lejeaftale med en lang tidshorisont.”
Det blev aftalt at holde et nyt møde den 13. januar 2025. Dette møde er blevet udsat til den 31. marts – med samme begrundelse: altså uklarhed.
Det er dog værd at huske, at By&Havn under hele forløbet har givet udtryk for, at Margretheholms Havn og S/K Lynetten forsat skal være her – måske ikke som den ser ud i dag -og vi har jo fra Klubbens side givet udtryk for, at vi er fleksible – spejlvending – flytning mod øst mm.
Dansk Sejlunion – vi er blevet opmærksom på DS´s dårlige økonomi og ønsker mere gennemsigtighed – både omkring økonomi men også omkring beslutninger i det hele taget. Bestyrelsen har derfor besluttet at opstille Airo til en bestyrelsespost i DS. Dette sker i samarbejde med det omkringliggende klubber.
Stort set samtidigt fik vi meddelelse om, at DS ikke mere vil være ”prøveudbyder af firtidssejleruddannelser” – som blandet andet betyder, at de nedlægger deres censorkorps. Vi har været i kontakt med flere klubber – der som os – finder det helt uacceptabelt, og det har nok affødt, at flere kandidater stillede op til DS´s bestyrelse. Det er første gang i mange år, der er kampvalg. Der skete dog det, at 3 nuværende bestyrelsesmedlemmer har trukket deres kandidatur.
S/K Lynetten har stillet et beslutningsforslag til generalforsamlingen om, at DS skal genoptage arbejdet med censorkorps.
DS har valgt at nedsætte en arbejdsgruppe desangående, hvor vi har fået en plads.
Afslutning:
Et noget turbulent år med fortsatte usikkerheder – men også fortsat interesse for at blive medlem og få bådplads i Vores havn. Og ikke mindst: et godt team af medarbejdere der passer godt på vores Klub og Havn.
Og til sidst – 2025 er Jubilæumsår og der er mange aktiviteter i gang – både til reception den 3 april og til Havnens Dag 14. juni. Vi mangler fortsat frivillige, der kan hjælpe til på Havnens Dag.
Bestyrelsen 22. februar 2025