Kære Lynettesejlere: god eftermiddag og velkommen til Standerhal 2024

lynettenyt 2024 november stander ned billede flagSommeren 2024 var vel som danske somre er flest: Blandet vejr i juni/juli, men med en med en meget fin og lun eftersommer i september.

Mange har været langt væk hjemmefra – andre har holdt sig i Øresund.

I øvrigt er jeg sikker på, at Redaktionen på LynetteNyt meget gerne tager imod sejladsberetninger - og det behøver ikke at være til den anden side af jorden.

Igen i år tager vi både op med og uden mast – rigtig mange er allerede oppe, men der er plads til lidt flere.  Jeg hører ros fra begge sider: ros til sejlerne for at møde op til tiden og være klar – og ros til Frank og havneassistenterne Emil og David for professionel bådhåndtering.

Også ros til Katharina og Mia for bl.a.  fin administration af bådhåndtering og venlig af behandling i skranken, i telefon og på mail. Til sidst tak til Vivi for rigtig god styring af vores økonomi.

Lidt om Klubbens udfordringer:

Metro M5 linjeføringen blev tydeligere i løbet af foråret og Metroselskabets Miljøkonsekvensrapport viste, at Metrolinjen med stor sandsynlighed skal passere vores Havn – enten over eller under jorden. Det afgøres endeligt, når Regeringen fremlægger et anlægslovforslag medio 2025.

lynettenyt 2024 november kanonI forbindelse med Miljøkonsekvensrapporten er der afgivet end 800 høringssvar! Dejligt, at rigtig mange kom fra Sejlklubbens medlemmer.

Mange Klubmedlemmer har ligeledes deltaget i de høringsmøder, der har været afholdt omkring M5.

Flere medlemmer er ligeledes lykkedes med at få indlæg i Pressen om vores situation. Tak for det.

Bodil og Rahlf fra Bestyrelsen har haft et møde med Pernille Rosenkrantz-Theil – måske kommende Overborgmester i København - hvor vi gjorde opmærksom på konsekvenserne for Sejlklubben i tilfælde af en M5 højbaneløsning.

I tirsdags havde Bodil, Søren og Rahlf foretræde for Folketingets Transportudvalg, hvor vi gennemgik konsekvenserne af en eventuel højbane hen over vores havn og appellerede til, at man traf langsigtede beslutninger om Metro M5 - altså en tunnelløsning.

Vi har fortsat en lejekontrakt på vores Havn med et to årigt opsigelsesvarsel. Vi har aftalt møde med By&Havn i januar måned 2025 hvor vi forhåbentlig kan starte forhandlinger om en kontrakt med et langt opsigelsesvarsel. Det kommer nok desværre til at betyde en stigning af vores husleje.

Men det er ikke kun udfordringer:

Vi har også haft mange pligtarbejdere, der i sæsonens løb har bidraget til reparation og vedligehold vores bygninger og af vores Havn.

Havneudvalget har stået for en kraftig opdatering af sikkerheden på Havnen, bl.a. synlige redningsstiger.

Klubhusudvalget har haft gang i vedligehold og forbedring af Vestersøhus, bl.a. med renovering af badeforhold. I klubhus Øst er mange døre enten udskiftet eller renoveret, flere vinduespartier er ligeledes skiftet eller renoveret. Vi skal huske på, at begge huse efterhånden har mange år på bagen, så de kræver fortsat vedligehold.

Juniorafdeling, Sejlerskole og kapsejlads har som sædvanlig været meget aktive hele sæsonen.

Søredningen er flyttet ud på Østmolen, så de har bedre og hurtigere adgang til Øresund.

Og ikke mindst: Morgenmadammerne har sørget dejlig morgenmad til medlemmer og gæster hver lørdag hele sommeren.  

Og her til sidst, tak til kanonlauget for den højlydte varsling.

Og så er det tid til standerhal: Apolline og Søren: halede standeren ned.

Og et trefoldigt hurra for sejlklubben Lynetten.

Og så er det tid til et Lynettesæt!

lynettenyt 2024 november stander ned billede